Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"Odklánění" má být slovem roku 2011? Tím je spíše "privatizace".

O privatizaci kultury v Evropě a u nás aneb Kam Tě vedou, Národní divadlo? 4

Je Královská opera v Londýně soukromou společností? Ano i ne. Vznikla jako společenství více či méně movitých soukromých subjektů, které přes dvacet let sbíralo prostředky ze soukromých zdrojů, aby zachránilo torzo bývalé Královské opery a přivedlo slavný operní dům zpět k bývalé slávě (když se na to nezmohl stát). Podpora státu sahala od mediální podpory k přízni dotčených státních institucí až po legislativní úpravy, nezahrnovala však podporu finanční. Stát vyšel vstříc tím, že umožnil společnosti koupit za peníze pocházející ze soukromé sbírky pozemky a domy, které se nacházely kolem torza někdejší Královské opery. Po jejich scelení a vykoupení - teprve když společnost beze vší pochybnosti prokázala, že je s to dovést proklamovaný záměr do úspěšného konce - stát společnosti prodal za symbolickou cenu i samotné historické torzo. Záměr vzřísit Královskou operu v někdejší skvělosti pak společnost dokončila výstavbou moderního zázemí, které vybudovala kolem torza Královské opery za své vlastní prostředky. Nově postavené budovy opery i s historickým torzem jsou majetkem společnosti, stát na jejich údržbu nepřispívá. Královská opera je společností veřejně prospěšnou: soukromým osobám, jež do ní vložily svůj mnohdy nemalý majetek, negeneruje zisk. Jen prestiž a zadostiučinění. Stát dnes podporuje Královskou operu pouhými 28% jejích provozních nákladů. (Pro srovnání: u nás se stát podílí na provozu Národního divadla nejméně ze 65%, investice nepočítaje...)

Z anglosaského příkladu privatizace v kultuře si lze brát poučení od Balkánu po Střední Evropu: Stát NESMÍ dopustit, aby si soukromé subjekty mastily kapsy čerpáním zdrojů státního rozpočtu pro vlastní podnikání (v kultuře nebo kdekoli) ani aby si soukromé subjekty mastily kapsy díky vlastnímu podnikání v objektech (kulturních nebo jakýchkoli) zrekonstruovaných a zvelebených ze zdrojů státního rozpočtu. Opak by se považoval za korupční jednání.

Právě opačný trend se však prosadil v usilování naší vlády, která se "protikorupční" chtěla nazývat.

Pro stabilitu státu a solidaritu jeho složek destruující je Drábkův druhý pilíř důchodové reformy, jestliže vyvede ze státního rozpočtu podporu jen pro část obyvatel. Přihlásit se dobrovolně k druhému pilíři bude podle Kalouska výhodné pro tu velkou část obyvatel, jejíž příjmy jsou stejné nebo větší než průměrné. Jak velká část obyvatel to má být je však irelevantní - opatření by v civilizované zemi bylo považováno za korupční a protistátní, pokud podporu ze státního rozpočtu, do nějž přispívají přiměřeně všichni příslušníci státu, přiměřeně všem příslušníkům státu také neposkytuje. Druhý pilíř přináší privatizaci části důchodového fondu státu ve prospěch soukromých penzijních fondů, nikoli hlubokou reformu důchodů žádoucí pro stát.

Pokud tato vláda neodolá pustit do parlamentu Besserovy církevní restituce tak, jak je Kalouskův soudruh oparagrafoval, tu teprv uvidíme něco, co jsme ještě neviděli.

Snaha o privatizaci - o podporu vybrané podnikatelské elity z prostředků státního rozpočtu - však čouhá jako sláma z bot i u méně nápadné Besserovy takzvané transformace Národního divadla.

Kvůli podpoře vybrané podnikatelské elity už musela skončit samostatná Státní opera Praha. Kapitola kultury už investovala do velikánského technologického tunelu vybaveného pro dopravu kontejnerů s kulisami od Vltavy do podzemí Národního; teď už "jen" vybudovat Národnímu nové výrobní, servisní a zkouškové supercentrum, odkud budou kulisy putovat do ND lodní dopravou, aby mohl Kalousek prodat historické objekty Anny, Flóry a Apolináře s pozemky ze správy ND vybraným podnikatelským elitám. Na ministerstvo kultury byly uvedeny osoby odměňované ze státního rozpočtu za to, že zařídí vstup Pražské komorní filharmonie do Stavovského divadla - na úkor stávajících umělců - a perspektivně že vyvedou Stavovské divadlo ze svazku s Národním ve prospěch "mezinárodní mozartovské nadace". Vše v tajnosti a bez toho, aby zainteresované podnikatelské elity prokázaly, že jejich vklad do české kultury bude větší než by si mohl dovolit český stát sám... Nejde ani tak o barák, jako o privatizaci části evropských fondů, které bude možno na jeho image čerpat.

Máme tu privatizaci operního domu a historického klenotu na dva způsoby: V Londýně na soukromé náklady ve prospěch vznešeného veřejného kulturního cíle, v Praze tunel do veřejných prostředků ve prospěch podnikatelských elit, jejichž totožnost je utajována stejně jako záměr sám.

Konání loňského zástupce strany TOP09 s podporou Starostů v kultuře, lze-li je vůbec nazvat "kulturní politikou", bylo zavrženíhodné. Být to jinde, ani trestu by neuniklo. Přejme si do Nového roku, aby letošní ministryně kultury nezapomněla obratem, odkud vzešla, a aby pro změnu zastupovala zájmy veřejnosti a ne podnikatelských elit, které se s jejím předchůdcem domluvily v zákulisí.

Smyslem privatizace v kultuře civilizované země totiž je, aby soukromé subjekty zajistily financování mimořádných kulturních cílů, které možnosti státního rozpočtu přesahují, převážně ze soukromých zdrojů (s menšinovou podporou státního rozpočtu). Pro provozování operní scény na úrovni srovnatelné s evropskou špičkou nebo pro provozování světové mozartovské stagiony v pražském Mozartově divadle to platí zejména.

Viz též
Kam Tě vedou, Národní divadlo? 1Kam Tě vedou, Národní divadlo? 2Kam Tě vedou, Národní divadlo? 3

Autor: Richard Kolář | pondělí 2.1.2012 15:06 | karma článku: 33,59 | přečteno: 4661x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 740x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik