Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam Tě vedou, Národní divadlo? 1

Takzvanou koncepci takzvaně transformovaného Národního divadla v Praze představilo ministerstvo kultury ČR 3. října 2011. Na funkci ředitele Národního divadla bude v příštím roce vyhlášeno výběrové řízení. Stávajícímu řediteli Ondřeji Černému vyprší mandát na jaře 2013. Ten se nechal slyšet, že se ještě nerozhodl, zda se výběrového řízení zúčastní. Komentátoři se přiklánějí k mínění, že Ondřej Černý se o druhé funkční období nejspíš nebude ucházet.

Česká hudba 2004 měla být holdem národní kultuře a měla probíhat celorepublikově a celoročně. Po krásném rozběhu začala ztrácet dech, až se vytratila docela. Příčinou bylo takříkajíc předčasné vyčerpání festivalového rozpočtu, jehož správa se tehdejšímu řediteli Divadelního ústavu Ondřeji Černému poněkud vymkla z rukou. U nás však není zvykem o takových věcech hovořit, natož je řešit. Závěrečná zpráva o hospodářském fiasku akce se buďto nadobro ztratila, nebo nikdy nebyla zveřejněna. Koncem roku 2005 se veřejně propírá podezření, že tentýž Ondřej Černý stále ještě jako ředitel Divadelního ústavu opět nesprávně nakládal se státním majetkem. Tehdejší ministr kultury Vítězslav Jandák rozhodne v únoru 2006 o vypsání výběrového řízení na jeho místo ze dne na den. O čtyři týdny později však už média hlásí "Ondřej Černý obstál, znovupotvrzen ve funkci ředitele Divadelního ústavu." Také "Současný ředitel Divadelního ústavu Ondřej Černý prokázal, že organizace pod jeho vedením dosahuje dobrých výsledků." Též i "Jandák si ověřil, že ředitel je dobrý." Za pár měsíců nato další ministr kultury Martin Štěpánek rovnou z nemocničního lůžka "pro nesrovnalosti v nakládání s majetkem státu" okamžitě odvolává ředitele Národního divadla Daniela Dvořáka. Zhojit jizvu po něm přichází jasný vítěz výběrového řízení Ondřej Černý. Jmenovala osmnáctidenní ministryně kultury Helena Třeštíková v roce 2007 kozla zahradníkem? První rok vyjdou škarohlídi naprázdno - nový ředitel si v čele Národního vede dobře.
Kozel se rozkouká v roce 2008: výkon ND v bartrových obchodech prudce klesne (oproti předchozímu roku o 15 milionů), zatímco čerpání fondů ještě prudčeji stoupne (o 31 milionů); přičemž čerpání rezervního je na krytí ztrát. Ondřeji Černému narůstají křídla. Aby Národní nekleklo, je tučné sousto Bob Wilson rozúčtováváno do tří po sobě jdoucích let. V roce 2009 Národní pokračuje v obžerství; výkon ND v bartrových obchodech je opět nižší (oproti korektnímu roku 2007 o 12 milionů) a čerpání fondů opět vyšší (o 25 milionů). Ne že by si je kozel strkal do štrozoku - kdo by mu vyčítal čerpání stravenek duplicitně k obědům s obchodními partnery či obědům hrazeným ze zlatých karet partnerů ND, to se u nás přece nosí; ani manželčina firma zajišťující Národnímu hostesky ani sestřina firma opatřující Národnímu květiny ani firma bývalé manželky dodávající Národnímu překlady zřejmě významných obratů nedosahují. Zajímavá je však oblast propagace a médií: otočí se v ní miliony, jež lze obtížně dohledat, zato však mohou uměle zvyšovat návštěvnost divadla. V roce 2008 hospodaří ND věcně (nikoli účetně) se ztrátou cca až 39 milionů, v roce 2009 pak s věcnou (nikoli účetní) ztrátou cca až 28 milionů, jak vyplývá z výročních zpráv. To už dojde trpělivost končícímu ministrovi kultury Václavu Riedlbauchovi, který stihne alespoň vyslat do ND kontrolu. Jejím závěrem je údajný nedostatek dalších cca až 110 milionů k polovině roku 2010; podtrhuji, PŘEDTÍM, než vláda vyhlásí úsporná opatření a než nový ministr kultury sníží Národnímu státní příspěvek. Avšak i "jen" 60 milionů, které připustil sám Ondřej Černý na jaře 2011, je dle mého soudu dostatečným důvodem k sestřelení jakéhokoli ředitele.
Nastoupivší ministr kultury Jiří Besser však nechá řečenou zprávu o kontrole v Národním zmizet. Nezveřejní ji ani na opakované výzvy a osobně manažerský kolaps přikryje. Pod ministerskou kuratelou tak matador Ondřej Černý ustojí i další slabou chvíli: ND zruší dvě operní premiéry, jednu premiéru opery uvede jen koncertně, operní titul českého autora navzdory svým závazkům ve statutu neuvede vůbec, choreografie amerických choreografů nahradí balet premiérou z choreografií svého šéfa. Především však ředitel ND nechá drasticky ořezat mzdy a platy - nic menšího by výsledek ND ani nespasilo. To vše je zdůvodňováno snížením státního příspěvku. Poskytnutím záminky zachrání ministr kultury Ondřeji Černému na čas křeslo - jinak by hospodářský úpadek Národního vyšel najevo a tisícovka oškubaných zaměstnanců by jej asi hnala bičem. V roce 2010 dosahuje ztráta ND dle výroční zprávy věcně cca až 31 milionů (účetně je jako vždy vše v nejlepším pořádku) a náklady na své oblíbené bartrové obchody už Ondřej Černý raději nechá rozpustit do jednotlivých nákladových účtů, aby s předchozími léty nešly porovnat.
Nelze odolat srovnání nedávného postoje ministra kultury k dlouholetému řediteli Národního filmového archivu Vladimíru Opělovi s ministrovým dlouhodobě nadstandardním vztahem k Ondřeji Černému. První byl "kvůli třem a půl milionu" okamžitě odvolán. Na odvolání druhého nestačilo ani chybějících ať už 110 nebo "jen" 60 milionů v běžném roce (kontrolní zprávu ministr kultury zatajuje), ani prohospodařených přibližně až 39, 28 a 31 milionů ve třech letech po sobě jdoucích (přesnost uvedených údajů je odvislá od podrobnosti zveřejněných výročních zpráv).
Ministr kultury Jiří Besser se nezdráhá o stavu Národního divadla a Státní opery Praha veřejně lhát, když prohlašuje, že "Národní divadlo nemá finanční potíže" a že "Státní operu sloučením s Národním divadlem zachraňujeme". Kvůli Ondřeji Černému to však není. V zákulisní mašinérii původně tajeného výprodeje nemovitostí ze správy Národního divadla se jeví vstup Pražské komorní filharmonie do Stavovského divadla, zrušení Státní opery Praha a vlastně celá takzvaná transformace Národního divadla vedlejším produktem. Ondřej Černý, končící ředitel Národního divadla, jenž spojuje Národní se Státní operou už od 3. března t.r. loutkovou personální unií, vůči Ministru - Privatizátorovi úslužný úředník, sehrál v procesu svérázného řízení resortu kultury Jiřím Besserem nezastupitelnou úlohu.

Nezbývá než se těšit, koho si do funkce nového ředitele takzvaně transformovaného Národního divadla v zákulisí připravil berounský kmotr a fanoušek skupiny Kabát Jiří Besser, neblaze toho času ministr kultury vlády České republiky. Bude to určitě pecka.

Autor: Richard Kolář | pátek 2.12.2011 12:45 | karma článku: 21,79 | přečteno: 1806x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 739x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik