Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Probudí se ministr kultury?

Věčná Popelka naší politické scény zažila těžké období. Nejprve se rezortem kultury prohnal jako uragán Jiří Besser, vlastními slovy "zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě". Poté co křeslo překotně opustil, završila „rock v kultuře“ Alena Hanáková. Po ranách, jež kultuře uštědřila kuratela Starostů a nezávislých ve službách TOP09, a po epizodě vlády Rusnokovy skýtal nominant KDU-ČSL naději. Mediální vystupování zlatoústého Daniela Hermana nemá chybu, ale řízení rezortu kultury místy neblaze připomíná působení jeho proslulejší předchůdkyně.

Řeč je o příspěvkové organizaci Národní divadlo

Národní divadlo činoherní

Generálním ředitelem Národního divadla je činoherec Jan Burian. Směr transformace příspěvkové organizace MK ČR udává spolu s Garanční radou ND, jejímiž členy jsou Milan Uhde, Jan Hančil, Jiří Šesták a Eva Kejkrtová Měřičková, všichni činoherci. K tomu zástupce muzikálu Stanislav Moša. Žádný představitel opery, žádný představitel baletu! Kaši navařené za Hanákové současný ministr kultury trpně přihlíží.

Koncepce je přežitek

Jan Burian je patrně jediným ředitelem tak významného divadla v evropském prostoru, který zřizovateli a veřejnosti nepředložil koncepci řízení svěřené instituce. Ani materiál, který Burian s Garanční radou ND zveřejnili po několika odkladech až rok od jmenování, není koncepcí. Generální ředitel ND „koncepci vnímá jako proces“ (viz zde); nonsens posvěcený účelem, aby mu neviděli do karet.

Kupředu činohra

Zjevné je Burianovo posilování souboru činohry navzdory divákům, kteří dlouhodobě projevují o činoherní představení ze souborů ND nejmenší zájem - kdoví k jakým číslům by návštěvnost činohry klesla, nebýt kultovní obliby Donutilova Sluhy (premiéra 1994). Návštěvnost Činohry ND v roce Burianova nástupu 2013 (viz zde) nelze s předchozími léty ani s ostatními soubory srovnávat: její zdánlivý vzestup zařídili činohře administrativně - „redukovanými hledišti“. Činohře přidávají hrací dny a má přijímat další herce. Činohra zabrala Novou scénu a na úkor opery dostane Mozartovo Stavovské divadlo.

Vymítání opery

Opeře se od Buriana dostalo nesmyslné řídicí struktury, sporného odměňování, rádobyhvězdných hostů účinkujících na úkor vlastních sólistů a od ledna 2015 snížení počtu hracích dnů v Národním a Stavovském divadle. Výmluvněji než útěk dirigenta Roberta Jindry z pozice uměleckého šéfa Opery ND a reakce operní hvězdy Adama Plachetky (viz zde) svědčí o likvidování opery její vytěsnění ze Stavovského divadla, které má pro činohru osamostatnit patrně i se značkou Mozart činoherec Michal Dočekal, a vykázání operního souboru do Státní opery. Budova Národního divadla zůstane souborů prosta. Tak to chtěl Uhde už v roce 1990. Pražské publikum tím Burian připraví o cca dvě stě operních představení, o cca polovinu počtu představení opery ročně; důsledkem na dnešních stavech orchestrů, sborů a sólistů opery bude vyhození cca dvou set operních umělců na dlažbu.

Zlatý dům kultury Jana Buriana

Historická budova Národního divadla, obtížných uměleckých souborů zbavena, bude sloužit dramaturgickým výbojům generálního ředitele, „pravidelnému hostování významných zahraničních baletních, činoherních a operních souborů“ a „měla by se v ní prezentovat i další česká divadla“ (viz zde). Co na tom, že velikostí a technickými podmínkami budova vyhovuje leda inscenacím Národního divadla moravskoslezského z Ostravy (Janáčkova opera z Brna se tam nevejde a pro všechna ostatní česká, moravská a slezská divadla je prostor nezvládnutelně nadměrný; o tom by Činohra Národního divadla mohla vyprávět). Bude se hodit pro kladení věnců: podle privatizačního statutu ND „od divadla k podnikání všeho druhu“, kterého se současné vedení ND ujalo po týdenním řediteli Sankotovi, Národní divadlo jako svou hlavní činnost též „pořádá svatební, smuteční a jiné obřady“ (mezi jinými též „zajišťuje praktickou výuku učňů“ nebo „provozuje ubytovací zařízení“, viz zde.) Osud Zlaté kapličky málokoho zajímá.

Nedůvodné investice a dva roky na zájezdě

Na Státní operu, poslední útočiště operního souboru, má Burian také políčeno: podle včerejší tiskové konference ministra kultury začne 1. 7. 2016 její rekonstrukce. Ministr kultury slibuje na ni alokovat 665 mil. Kč, ačkoli Státní opera Praha před zbavením samostatnosti by se bývala spokojila s 50 mil. Kč a ani nejvyšší seriózní rozpočet od projekční kanceláře di5 nedosahuje 500 mil. Kč (z webu MK ČR zmizel). Místo oprav za chodu, a tudíž bez vážného dopadu na provoz opery, jak ujišťovali ministerští před půl rokem, hodlá Burian s ministrovým souhlasem Státní operu na dobu rekonstrukce zavřít (prý na dva roky). I Besser to tak chtěl. Blouzní kdo věří, že umělcům opery, kteří Burianovi v Národním do zahájení rekonstrukce zbydou, někdo dokáže zajistit přežití hraním na zájezdech nebo v Pakulu, o umělecké úrovni nemluvě.

Operu Národního divadla jeho generální ředitel s Garanční radou ND ohrožují na holé existenci. 

Začne konečně ministerstvo kultury vykonávat své povinnosti zřizovatele? Schválí poslání a podobu Národního divadla ministerstvo kultury po veřejné diskusi, nebo si o jeho budoucnosti rozhodne skupinka činoherců? Napadne ministra pídit se, co v jemu podřízené příspěvkové organizaci skrývají za „procesem koncepce“? Nechá si ministr předložit, jak bude Národní divadlo vypadat po transformaci a jak zajistili působení operního souboru během rekonstrukce Státní opery, dříve než na ni vláda poskytne finance? Začne ministra zajímat, za co v Národním hodlají utrácet miliardu ročně z kapitoly státního rozpočtu, za niž on odpovídá? Nebo si ministr kultury za KDU-ČSL Daniel Herman nechá Národní divadlo činoherním tankem zprivatizovat a pro neinformovanou veřejnost a nezaměstnané operní umělce pak v záři kamer přednese brilantní řeč na téma, jak za něj kultura vzkvétá?

Viz též Provolání opery ze 7.5.2013

Autor: Richard Kolář | sobota 11.10.2014 0:15 | karma článku: 27,17 | přečteno: 2178x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 741x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Jako prd do Stromovky, posmívá se Fico slovenské sbírce pro Ukrajinu

29. dubna 2024  10:08

Slovenský premiér Robert Fico označil úspěšnou sbírku na munici pro Ukrajinu, ve které Slováci už...

„Islamisté si tu dělají, co chtějí.“ V Hamburku žádali zřízení chalífátu

29. dubna 2024  9:54

Víkendová demonstrace radikálních muslimů v severoněmeckém Hamburku, při které účastníci požadovali...

Královéhradecký kraj opět očekává těsný souboj ODS s hnutím ANO

29. dubna 2024  9:50

Billboardy a plakáty už několik dnů patří kandidátům červnových voleb do Evropského parlamentu. A...

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik