Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na ministerstvo kultury nám nesahejte!

Skromný, ale od posledních voleb pěkně našlápnutý ústřední orgán státní správy, kde je rozpracováno tolik slibných (privatizačních) projektů, by teď bylo fakt škoda rušit.  

Popelka mezi ministerstvy s nejmenším rozpočtem (zvícím pouhých osmi miliard) unikala pozornosti politických stran i privátních zlatokopů přes dvacet let. Když je už téměř vše co stát spravoval rozkradeno, došlo na kulturu. Některé báječné projekty svým duchovním otcům už přinesly ovoce, jiné zůstanou jen v hlavách svých iniciátorů - alespoň v tomto volebním období. Spousta jich běží, hlavně stavební investice, jež byly předchozího ministra zvláštní odborností, na nichž měl přednostní zájem. Uveďme ode všeho namátkou:

- rekonstrukce Národního muzea (před Besserem plánována na 3,8 miliardy, nyní má mít NM na příštích 5 let k dispozici 3,3 miliardy - jde o stejný rozsah prací?)
- rekonstrukce Národní knihovny (NK má mít na pětiletou akci 1,9 miliardy v Klementinu, půl miliardy v Hostivaři, pochybnosti byly o konceptu garáží)
- digitalizace Národní knihovny (projekt za 300 mil. vyhrála neznámá společnost z Berouna)
- rekonstrukce zámku Kuks (dokončena za půl miliardy včetně kongresového centra - kdo je bude využívat? ale 10 mil. na zrestaurování světově unikátního barokního Braunova Betléma, možného kandidáta na zápis UNESCO jemuž hrozí zkáza, nezbylo)
- výstavba nového výrobního, servisního a zkouškového centra Národního divadla, se splavováním divadelních výprav po Vltavě (za 120 mil. dokončeno spojení dvou technologických tunelů ND do jednoho, aby jím prošly kontejnery od Vltavy - půlrok bylo zavřeno Masarykovo nábřeží a dodnes je provoz přes staveniště omezen)
- vstup obecně prospěšné společnosti Pražská komorní filharmonie pod heslem "Mozart" do Stavovského divadla, resp. pod křídla Národního divadla (cesta privátního subjektu od volné soutěže ke státnímu příspěvku a k evropským fondům se rok umetá)
- "restituce celkového postavení církví" cestou vydání majetku, který podléhal omezujícímu režimu a sloužil církevním subjektům k zajišťování a financování pastoračních a charitativních činností, do neomezeného soukromého vlastnictví, s přidáním velkorysé finanční valorizace návdavkem - nesprávně se nazývá církevními restitucemi (k pochopení topolánkovsko-besserovského obnovování společenského postavení církví viz nejlépe sborník Langerova CEVRO Institutu "Narovnání vztahu mezi církvemi a státem", 2009; historicko-právní expertiza UK z roku 1998 byla z podkladů pro přípravu zákonů o narovnání vyjmuta - je nahrazena expertizami zvučných jmen známých odjinud: Zachariáš, Kindl. Záhada není, jak tyto tzv. církevní restituce vznikly. Pro toho, kdo má úctu k životu ve víře, je záhadou, jak mohou o ten danajský dar církve stát.)

Zrušením ministerstva kultury by některé projekty čerpání prostředků státního rozpočtu a evropských fondů mohly být ohroženy. Nic nerušit, nechat naše zvolené zástupce dokončit jejich dílo - ať nevstoupili do politiky nadarmo.

Anebo se naše společnost konečně vzchopí?

Viz též:
- O privatizaci kultury aneb Kam Tě vedou, Národní divadlo? 4
- Ministerské křeslo počtrnácté

Autor: Richard Kolář | pondělí 9.4.2012 14:17 | karma článku: 17,00 | přečteno: 1179x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 743x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1997x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik