Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ministryni kultury ukradli dopis. Už se našel

Je 28. prosince 2011. Vylidněným palácem ministerstva kultury se line vůně kadidla a jehličí. Představitel Odborové rady Národního divadla předává úřadu dopis s naléhavým obsahem adresovaný přímo ministryni. Je 5. ledna 2012. Ministryně kultury se včera vrátila do úřadu a dnes přijímá k rozhovoru televizního reportéra. Jednoduchá otázka "Co říkáte dopisu Odborové rady Národního divadla?" ji přivede do rozpaků: žádný jí nepředali. Zatajit ministryni, že zaměstnanci jedné z největších příspěvkových organizací ji prosí, aby přezkoumala vyhlášené sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem, je poněkud silná káva.

Odborová rada Národního divadla sdružuje všech šest odborových organizací, které v něm působí. Zástupci Národního divadla svou žádost ministryni zdůvodnili svým znepokojením z nevyrovnané a nejasné koncepce sloučení Státní opery s Národním divadlem, z absence analýz, které jí měly předcházet, z nedostatečného zdůvodnění vybraného řešení, z neodpovídajícího stavu příprav ke sloučení (nastalo k 1. 1. 2012), z provozních problémů, které by mohly vyústit až ve zhroucení každodenního provozu (sic!) a z dohody ředitele s odbory Státní opery k zažehnání jejich prosincové stávky, která údajně zachází za hranice platné legislativy.

A propos, vůči řediteli Národního divadla prý byly zahájeny úkony trestního řízení. Řediteli prý přeposlal sdělení Policie ČR, které obdržel ústřední orgán státní správy, náměstek ministra kultury pro živé umění faxem s rukou psanou poznámkou "Přeji pěkné Vánoce." A co ministryni? Té ani faxem?

Co dalšího ještě paní ministryni zatajili a zatajují?

Dopis Odborové rady Národního divadla s naléhavou prosbou o přezkoumání vyhlášeného sloučení Státní opery s Národním divadlem se našel. Měl ho náměstek. Takže je to v pořádku? Nikoli.

Jde o selhání státní správy. V rovině osobní odpovědnosti pak o podvod. V neposlední řadě to vypovídá o pravé povaze takzvané "transformace" Národního divadla a o jejích pachatelích.

Oficiální dopis adresovaný ministrovi, odeslaný představiteli - byť odborovými - příspěvkové organizace rezortu a obsahující závažné informace vyžadující ministrovu pozornost, musí obdržet ministr osobně. Ten pak rozhodne, zda ho předá příslušnému náměstkovi k vyjádření nebo k vyřízení, nebo zda s ním naloží jinak.

V našem případě jde o jednu z nejdůležitějších příspěvkových organizací rezortu - Národní divadlo čerpá desetinu rozpočtu MK a je jednou z nejvýznamnějších kulturních institucí u nás - a kauza, jež je obsahem dopisu, hýbe kulturní veřejností bez týdne rok. Mělo-li by to takhle pokračovat dál, může se paní ministryně vrátit do své poslanecké kanceláře, na ministerstvo se může nechat zvát jen k významnějším recepcím a nechat to dál řídit ty, co to řídili dosud. Ať mají klid na práci a dohlédnou si na svoje stavební investice (čím dražší tím lepší), na svou "transformaci" Národního divadla (historické areály a pozemky spřízněným podnikatelům, Stavovské divadlo Pražské komorní filharmonii a mezinárodní mozartovské nadaci), na své čerpání evropských fondů a na své církevní restituce. Privatizují, nerušit.

Alternativou by mohlo být, že by si nová paní ministryně zjednala ve svém úřadě pořádek.

Viz též
"Odklánění" nebo "privatizace"? O privatizaci kultury v Evropě a u nás aneb Kam Tě vedou, Národní divadlo? 4
Ministerstvo kultury: po Besserovi by se měl klidit také Zdráhal

Autor: Richard Kolář | pátek 6.1.2012 9:39 | karma článku: 25,62 | přečteno: 2569x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 743x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1997x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá

6. května 2024

Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...

Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce

6. května 2024

Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....

Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají

6. května 2024

Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36,  aktualizováno  22:53

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik