Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem

V Národním divadle (v Praze, v naší Zlaté kapličce) se už opera nehraje. V Národním divadle pod vedením generálního ředitele Jana Buriana „pouštějí operu“ jako u kolotočů.

Ve čtvrtek 20.1.2022 proběhla ve Státní opeře premiéra Wagnerova Bludného Holanďana. Další z operních premiér, jimiž globalizované vedení Opery Národního divadla a Státní opery nenaplnilo svůj povážlivý slib „povznést operní umění v Praze na úroveň evropské operní ligy“.

Přesto Bludný Holanďan zaujal. K již vysloveným postřehům recenzentů připojuji vraždu vína. Zacházení norského režiséra s vínem je našim mravům vzdáleno asi tolik jako jeho představy o kolovrátku a o škole, jíž nahradil přástky v druhém jednání (Komenský versus Barnevernet). Ve třetím dějství bezelstně servíruje námořníkům víno v plastových kanystřících. Pro milovníka vína, pijáka a vinaře věru děsivý pohled, ale pro upadlou rovinu globalizačních hodnot příznačný.

Ze všeho nejděsivější je však zvuková tvář inscenace.

Ne úplně všichni recenzenti se zvukovému fenoménu vyhnuli, dík za to (zejména viz Je to jen špatný sen. Bludný Holanďan ve víru vln a decibelů. Věra Drápelová, idnes.cz). Zbývá pojmenovat, co je předimenzovaného zvuku příčinou. Že by muzikanti hráli a pěvci zpívali jako o život a „víc a silněji než obvykle“? Přirozenou akustikou by ani nebylo možno toho výsledku dosáhnout. Sbor řve, až to píchá do bubínků. Burácející masa orchestru se na pár taktů odmlčí (tacet), aby dala zaznít harfě, a ono při „vyhulené“ amplifikaci nejde poznat, co to drnká... Mají totiž ve Státní opeře ve služebních lóžích po stranách portálu baterie krásných velikých reprobeden nastavených do hlediště. Kupte si lístek do některé ze sousedních lóží na samém kraji u jeviště a můžete se jejich výkonem pokochat. Jde tu totiž o místy až brutální posilování zvuku do hlediště technickými prostředky.

Amplifikace (byť i jen „přiamplifikování“) operního představení v operním domě je podvod na operním umění.

Gustav Mahler, Alexander Zemlinsky či György Széll a další velikáni světové hudby, kteří posvětili svým uměním Neues Deutsches Theater, dnešní Státní operu, se obracejí v hrobě. Pokud dirigent Karl-Heinz Steffens nedokáže dostat z orchestru a ze sboru žádoucí zvuk bez amplifikace, nemá ve Státní opeře co pohledávat. Co by bylo nezbytné při provádění opery ve sportovní hale nebo v plein air, je na scénách Národního divadla skandální a nepřijatelné!

Je to vražda opery.

Jan Burian, generální ředitel Národního divadla, a jím do funkcí jmenovaní Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery, a Karl-Heinz Steffens, hudební ředitel (šéfdirigent) Státní opery, povýšeně slibovali, jak povznesou podle nich ubohou úroveň opery v Praze do „evropské operní ligy“. Místo toho na naši a evropskou třísetletou operní tradici kálejí.

Quo vadis?

Pokračování

Autor: Richard Kolář | čtvrtek 27.1.2022 22:00 | karma článku: 32,98 | přečteno: 1644x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 739x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik