Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem
Ve čtvrtek 20.1.2022 proběhla ve Státní opeře premiéra Wagnerova Bludného Holanďana. Další z operních premiér, jimiž globalizované vedení Opery Národního divadla a Státní opery nenaplnilo svůj povážlivý slib „povznést operní umění v Praze na úroveň evropské operní ligy“.
Přesto Bludný Holanďan zaujal. K již vysloveným postřehům recenzentů připojuji vraždu vína. Zacházení norského režiséra s vínem je našim mravům vzdáleno asi tolik jako jeho představy o kolovrátku a o škole, jíž nahradil přástky v druhém jednání (Komenský versus Barnevernet). Ve třetím dějství bezelstně servíruje námořníkům víno v plastových kanystřících. Pro milovníka vína, pijáka a vinaře věru děsivý pohled, ale pro upadlou rovinu globalizačních hodnot příznačný.
Ze všeho nejděsivější je však zvuková tvář inscenace.
Ne úplně všichni recenzenti se zvukovému fenoménu vyhnuli, dík za to (zejména viz Je to jen špatný sen. Bludný Holanďan ve víru vln a decibelů. Věra Drápelová, idnes.cz). Zbývá pojmenovat, co je předimenzovaného zvuku příčinou. Že by muzikanti hráli a pěvci zpívali jako o život a „víc a silněji než obvykle“? Přirozenou akustikou by ani nebylo možno toho výsledku dosáhnout. Sbor řve, až to píchá do bubínků. Burácející masa orchestru se na pár taktů odmlčí (tacet), aby dala zaznít harfě, a ono při „vyhulené“ amplifikaci nejde poznat, co to drnká... Mají totiž ve Státní opeře ve služebních lóžích po stranách portálu baterie krásných velikých reprobeden nastavených do hlediště. Kupte si lístek do některé ze sousedních lóží na samém kraji u jeviště a můžete se jejich výkonem pokochat. Jde tu totiž o místy až brutální posilování zvuku do hlediště technickými prostředky.
Amplifikace (byť i jen „přiamplifikování“) operního představení v operním domě je podvod na operním umění.
Gustav Mahler, Alexander Zemlinsky či György Széll a další velikáni světové hudby, kteří posvětili svým uměním Neues Deutsches Theater, dnešní Státní operu, se obracejí v hrobě. Pokud dirigent Karl-Heinz Steffens nedokáže dostat z orchestru a ze sboru žádoucí zvuk bez amplifikace, nemá ve Státní opeře co pohledávat. Co by bylo nezbytné při provádění opery ve sportovní hale nebo v plein air, je na scénách Národního divadla skandální a nepřijatelné!
Je to vražda opery.
Jan Burian, generální ředitel Národního divadla, a jím do funkcí jmenovaní Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery, a Karl-Heinz Steffens, hudební ředitel (šéfdirigent) Státní opery, povýšeně slibovali, jak povznesou podle nich ubohou úroveň opery v Praze do „evropské operní ligy“. Místo toho na naši a evropskou třísetletou operní tradici kálejí.
Quo vadis?
Pokračování
Richard Kolář
"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace
Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990
Richard Kolář
Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo
Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení
Richard Kolář
Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko
Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.
Richard Kolář
Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí
Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň
Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město
Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...
Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany
Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...
Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev
V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...
KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj
Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...
Prodej stavebního pozemku 10923m2, obec Pazderna.
Pazderna, okres Frýdek-Místek
2 950 000 Kč
- Počet článků 35
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2225x