Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Státní opera Praha v současné podobě končí

Státní opera Praha z rozhodnutí ministra Bessera v současné podobě končí. Ačkoli petici za zachování její samostatnosti podepsalo přes 15.000 lidí. V pondělí v 11 hodin oznámí náš pan ministr kultury MUDr. Jiří Besser svou vizi budoucího směřování Státní opery Praha a Národního divadla v Praze. Nejen že Státní opera Praha v současné podobě skončí k 1.1.2012, jak dali ministerští úředníci najevo již v polovině ledna t.r. a od té doby to pak zapírali. Ministerstvo kultury má připravenu řadu dalších překvapení…

Spočívá současná „reforma opery a baletu v Praze“, kvůli níž má skončit samostatnost Státní opery Praha, v záměru TOP 09 a Starostů a Nezávislých kandidátů rozprodat "zbytné" nemovitosti Národního divadla? Nebo jde o něčí osobní iniciativu?

Máte podnikatelský záměr vybudovat v centru Prahy báječný prosperující hotel, nevídané kongresové centrum v úctyhodném historickém objektu, nebo rovnou důstojné sídlo mezinárodní instituce, jejíž provoz by byl dotován z evropských fondů? A ještě nevíte, kde honem k nějaké takové vhodné nemovitosti přijít? Pak se s důvěrou obracejte na ministerstvo kultury. Pan ministr kultury MUDr. Jiří Besser zvažuje, jak Národnímu divadlu bezbolestně odlehčit o tři objekty, aby mu umožnil lépe se soustředit na uměleckou činnost. Divadelní dílny na Flóře, technický objekt Apolinář a rozsáhlý Anenský areál, kde dnes sídlí složky baletu a část administrativy (nepočítaje Havlovu Vizi 2000) jsou horkými kandidáty už od roku 1990. Od té doby kolem nich realitní šíbrové krouží, ale teprve dnes, jak vidno, přišel jejich čas.

Rekonstrukce stávajících historických objektů, výstavba zcela nových objektů na zelené louce a rozprodej zbytných vyžilých nemovitostí - to je aktuální trend směřování naší živé kultury pod vedením ministra Bessera! (A co chudák živá kultura?)

Do zatuchlých končin rezortu kultury zavál svěží větřík. Spíše uragán. Všichni předchozí polistopadoví ministři kultury bez ohledu na rozdíly v názorech na řešení problémů svého resortu i bez rozdílu politické příslušnosti totiž – zřejmě pošetile - považovali uvedené nemovitosti za "rodinné stříbro", které je třeba v majetku Národního divadla zachovat. Ministr Besser však chce naopak investovat do výstavby nových zkušebních sálů v půdorysech kopírujících jeviště Národního divadla, Stavovského divadla a Státní opery a do výstavby nových dílen pro výroby divadelních výprav (scén, kostýmů, vlásenek a rekvizit) na zelené louce mimo Prahu. Zprávy z ministerstva kultury hovoří o Mělníku. Po jejich vybudování se Flóra, Apolinář a Anna stanou pro Národní zbytnými a nic už nebude bránit jejich prodeji. Je to však opravdu ten nejvhodnější projev péče o naši živou kulturu? A je to ten nejekonomičtější pro rozpočet kultury? A je to to nejlepší řešení pro Národní divadlo samotné? Proč se o tak závažném záměru nevede odborná diskuse? Proč jej pánové povolaní k veřejné službě tají, jako tajili záměr zbavit samostatnosti Státní operu?

Rekonstrukce technologických tunelů Národního – začátek tunelu do rozpočtu ministerstva kultury?

S perspektivou dopravování divadelních výprav po Vltavě z Mělníka zahájilo letos ministerstvo kultury investiční akci rekonstrukce technologických tunelů vedoucích mezi Národním divadlem a Vltavou. Jakmile ministerstvo kultury dokončí rekonstrukci technologických tunelů mezi Národním divadlem a Vltavou a rekonstrukci Státní opery, jakmile postaví zamýšlené objekty zkušeben a dílen na zelené louce v Mělníku, jakmile vyřeší lodní dopravu kulis (a umělců?) mezi Prahou a Mělníkem (a konečně jakmile převezme od uznávaného teatrologa Josefa Hermana vyřešený algoritmus střídání 200 orchestrálních hráčů pro účinkování na třech scénách paralelně), jmenované nemovitosti mohou jít konečně do prodeje. Proč však záměr postavit zkušebny a dílny na zelené louce mimo Prahu nebyl podroben veřejné diskusi? Proč ministrovi kultury zaleží hlavně na tom, aby investoval?

Národní divadlo jako moloch komunistického ministra kultury Zdeňka Nejedlého, nebo jako holding, který byl moderní v okolních středoevropských (německy mluvících) zemích před čtyřiceti lety?

Nebo něco modernějšího? To těžko. V lidovém hlasování o podobu opery v Praze má navrch varianta zachovat samostatnou Státní operu Praha. V tipování odborníků, s čímpak asi to naše ministerstvo kultůry zase přijde, vede spíše varianta, že bude toužit zastřešit Národní divadlo, Státní operu, Novou Scénu, soubory opery, baletu, činohry a Laterny Magiky, dílny, automobilovou a perpektivně lodní (sic!) dopravu a kdoví co ještě jedním společným holdingem. Po vzoru Vídně a Berlína, kde tak učinili před čtyřiceti lety a dnes od této podoby utíkají. V překonaném holdingu se však shlédli autoři ministerské koncepce, kterou ministerstvo kultury od října m.r. utajovalo. Zveřejnilo ji na svém oficiálním webu v lednu t.r. teprve dne následujícího poté, co byl autorský výtah této koncepce zveřejněn divokou cestou. O týden později - poté, co se od ní ministr kultury tváří v tvář hercům činohry Národního divadla distancoval – připojilo ministerstvo své distancování od Hermanovy koncepce také na svůj web. O další týden později se však už náměstek Zdráhal od stanoviska svého ministra distancoval řka „to není pravda“. A že Stavovské divadlo zůstane činohře Národního divadla tedy pravda je nebo není?

Ať ministerští úředníci v pondělí přijdou s čím přijdou, audity příspěvkových organizací, kterých by se případná fúze měla týkat, nezadali. Zato však bleskově odvolali Radima Dolanského pověřeného řízením Státní opery Praha, když předložil ministerskému slučování návrh alternativy, který měl hlavu a patu i šanci na úspěch. Místo toho pověřili řízením Státní opery Ondřeje Černého, generálního ředitele Národního divadla. Neúspěšného manažera, kterému v roce 2009 i 2010 zřizovatel toleroval nezdravé hospodaření, když dal podvakrát souhlas s čerpáním rezervního fondu, který je na krytí ztrát. Zveřejnění výsledků ministerské kontroly, která skončila těsně před jeho nástupem do funkce, se přitom Besser přes opakované výzvy vyhnul. Díky této vnucené personální unii Státní opery s Národním divadlem však naši Mičurinové divadla, opery zvláště dostali svou naplánovanou fúzi oper a baletů pod čepec před očima veřejnosti a přes její většinový nesouhlas…

Stavovské divadlo mezinárodní mozartovské stagioně – nebo aspoň Pražské komorní filharmonii?

Co dalšího kromě holdingu ještě doporučili našemu panu ministrovi kultury autoři ministerského Koncepčního modelu operního divadla v Praze – uznávaný teatrolog Josef Herman, teoretik, který s řízením divadel v životě nepřišel do styku, odvolaný ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Luděk Golat a dlouholetá Hermanova spolupracovnice Lenka Šaldová?

Například: sloučit dva operní orchestry (dnes po 120 hráčích) do jednoho megaorchestru o 200 hráčích, který by účinkoval paralelně na třech scénách; tato bizarní představa vyvolala v odborné veřejnosti značnou odezvu – oč živější, o to méně lichotivou. Na Hermanův algoritmus střídání 200 hráčů orchestru při účinkování na 3 scénách paralelně od té doby celý svět vážné hudby netrpělivě čeká.

Například: ušetřit 115 umělců a 39 ostatních pracovníků sloučením dvou baletních souborů, dvou operních orchestrů, dvou operních sborů a dvou skupin operních sólistů (jak by se ušetřili ostatní pracovníci sloučením uměleckých složek je známo jen autorům samým)

Například: Stavovské divadlo = sídlo mezinárodní mozartovské straggiony. „Mozartovská stagiona by měla být mezinárodní aktivitou, kterou by mohlo i s budovou převzít hl. m. Praha – kult W.A.Mozarta i budova StD jsou výrazně pražskou záležitostí. Přitom by se však mozartovská stagiona vzhledem k mezinárodnímu významu budovy StD měla z velké části financovat z evropských veřejných i soukromých prostředků a měla by být mezinárodně obsazena. Mělo by tedy jít o evropskou aktivitu.“ O postavení činohry ve Stavovském divadle nepadla v autorské práci zmínka. Zato o orchestru ve Stavovském divadle má jasno náměstek ministra kultury MgA. Radek Zdráhal jako málo o čem: má jím být nikoli orchestr opery Národního divadla (po sloučení a rekonkurzech), nýbrž Pražská komorní filharmonie. Na tom pan náměstek trvá – asi proto, že to Jiřímu Bělohlávkovi už v minulém roce před podpisem smlouvy slíbil. Já weltman ty weltman, proč by Mistrovi nevyšel v takové maličkosti vstříc. A bude PKF hrát ve Stavovském divadle na úkor dnešních umělců?

Nejen Státní opera a Národní divadlo. Také Česká filharmonie má mít nový statut

Ministr kultury MUDr. Jiří Besser je dnes potěšen, když vidí v příspěvkových organizacích, v nichž ministerstvo již nastolilo transformační změny, jako Česká filharmonie a Pražský filharmonický sbor, že „tam dochází paralelně s těmito změnami i ke zvýšení kvality a sami hráči či zpěváci požadují různé přezpívání či různé přehrávky či sami se zároveň vzdělávají“. Je ovšem všeobecně známo, že nového šéfdirigenta České filharmonie vybral ministr sám osobně přičiněním svého náměstka pro živou kulturu MgA. Radka Zdráhala. Tak je to uvedeno i na webu MK ČR a jen to, co je na webu MK ČR, je podle pana ministra relevantní. Rovněž je všeobecně známo, že již v září 2010 Jiří Bělohlávek předal ministrovi kultury "manuál" svých požadavků a přání; ministr kultury MUDr. Jiří Besser tehdy (jak o tom jeho tiskový mluvčí v prosinci 2010 informoval ČTK) prohlásil, že dohlédne, aby se podmínky smlouvy dodržely k Bělohlávkově spokojenosti. Ředitel České filharmonie, který měl šéfdirigenta vybírat, byl pak jmenován až 18. října 2010. Nejsnadnější cestou, jak učiněné právní kroky uvést v soulad s příslušným právním rámcem, by proto bylo zřízení nového statutu České filharmonie, podle něhož i napříště bude šéfdirigenty místo ředitele vybírat ministr kultury. Varianta, že by se výběr šéfdirigenta České filharmonie opakoval regulérně podle statutu platného, je podle všeho přece jen méně pravděpodobná. Je vůbec něco, co nebohý Zdráhal od svého příchodu na ministerstvo kultury nezbabral?

Kdo je horkým kandidátem na post generálního ředitele nového divadelního holdingu?

Podle zpráv, které vycházejí z ministerstva kultury, o jmenování do funkce, kterou si sám vypiplává a sám prosazuje, škemrá - nečekaně - náměstek ministra kultury pro živé umění MgA. Radek Zdráhal osobně. Do veřejné služby, v níž selhává, byl nominován politickým uskupením Starostové a Nezávislí kandidáti. Nyní je na nejlepší cestě povýšit do funkce, kterou si sám (s pomocí Hermana) vymyslel. A lidé divadla chtějí mít takového "vůdce"?

Prý však reformy pánů Bessera a Zdráhala přecejen už přinášejí plody, voilà

Ještě o něco šířeji se k České filharmonii náš pan ministr kultury vyjádřil před poslanci PS PČR během slyšení před podvýborem pro kulturu: "Já jenom bych chtěl říct, že ti hráči se také báli rekonkurzů, ale v podstatě pochopili, že k něčemu takovému musí dojít. Vždyť oni se chtějí vzdělávat, oni chtějí být dobří, oni chtějí být v takovém souboru, který bude kvalitní a bude dobře tím státem opatrován, tak to bude přece prestiž tam zůstat. A podívejte, ještě Jiří Bělohlávek nenastoupil, a už jdou recenze ze světa, z Paříže, z Japonska a tam kde ČF byla, už jsou takového rázu, že jeho původní záměr, kdyby v září říkal možná budeme muset vyměnit dvě třetiny těch hráčů, tak dneska potom protože je sleduje po celém světě a slyší je a ví jak se tady chovají a co tady dělají a jak chodí sami na přehrávání, tak dnes mluví zhruba o deseti procentech! Není to krásný příklad toho, že skutečně to jde? Proč by se měl hudebník nebo umělec bát rekonkurzů? Obzvlášť z takovýchto špičkových těles. I kdyby tady neuspěl, může přece uspět, když je to světová třída, kdekoli ve světě." Tolik náš pan ministr kultury za TOP 09 a Starosty a Nezávislé kandidáty pan MUDr. Jiří Besser osobně v doslovné citaci z Parlamentu ČR.

******

Malý skorooperní kvíz na závěr:

- Adolf Hitler (německý vůdce a říšský kancléř) - 1944

- Zdeněk Nejedlý (český universitní profesor a komunistický ministr kultury) - 1948

- Jiří Besser (český zubař a ministr kultury za TOP 09 a SNK) - 2011

Co mohou mít uvedené letopočty společného?

Co může spojovat jmenované velikány?

Toto:
Odvahou ukončit činnost instituce "velké opery u Nádraží císaře Františka Josefa" se mohou během necelých 124 let její existence pyšnit jen tito tři velcí mužové

Autor: Richard Kolář | neděle 5.6.2011 21:54 | karma článku: 32,16 | přečteno: 3899x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 737x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2717x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1989x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2273x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce

Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?

18.2.2022 v 0:04 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1259x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? III. Tunel první: dvojí náklady za jeden umělecký výkon

Kvůli tunelování finančních prostředků Národního divadla evropskou operní mafií nedostávají zaměstnanci od vedení Opery Národního divadla a Státní opery přidělenu práci. Kromě hrstky vyvolených.

10.2.2022 v 22:00 | Karma: 31,49 | Přečteno: 1659x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? II. Opera v Praze a evropská operní mafie

Ředitel Národního divadla Jan Burian designoval v roce 2018 do čela Opery Národního divadla a Státní opery kontroverzního norského manažera Per Boye Hansena. Jde o rozsáhlejší deal Jana Buriana s vlivovou společností Opera Europa.

3.2.2022 v 23:00 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1334x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem

V Národním divadle (v Praze, v naší Zlaté kapličce) se už opera nehraje. V Národním divadle pod vedením generálního ředitele Jana Buriana „pouštějí operu“ jako u kolotočů.

27.1.2022 v 22:00 | Karma: 32,98 | Přečteno: 1643x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Potěmkinova vesnice, Burianovo divadlo

Činohra Národního divadla zvyšuje návštěvnost. Ze tří kmenových souborů Národního divadla – opery, činohry a baletu – ji má dlouhodobě nejnižší. Za dvanáct let, po které ji vede Michal Dočekal, přišla o téměř 13 procent publika (o 12,79%), o téměř 24 tisíce diváků ročně (například v roce 2013 měla o 23.628 diváků méně oproti roku 2002). Nevytrhly to ani superdrahé režie Roberta Wilsona; za náklady jedné každé by jiný činoherní soubor žil rok. Jan Burian nastoupil do čela Národního divadla v roce 2013. Zatímco návštěvnost souborů Opery podle očekávání klesla, souboru Činohry ND nenadále stoupla, až předstihla operu. Jakými uměleckými počiny?

23.11.2014 v 22:05 | Karma: 24,14 | Přečteno: 1625x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Probudí se ministr kultury?

Věčná Popelka naší politické scény zažila těžké období. Nejprve se rezortem kultury prohnal jako uragán Jiří Besser, vlastními slovy "zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě". Poté co křeslo překotně opustil, završila „rock v kultuře“ Alena Hanáková. Po ranách, jež kultuře uštědřila kuratela Starostů a nezávislých ve službách TOP09, a po epizodě vlády Rusnokovy skýtal nominant KDU-ČSL naději. Mediální vystupování zlatoústého Daniela Hermana nemá chybu, ale řízení rezortu kultury místy neblaze připomíná působení jeho proslulejší předchůdkyně.

11.10.2014 v 0:15 | Karma: 27,17 | Přečteno: 2178x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Seškrábou zlato ze Zlaté kapličky

Partička činoherních patricijů si rozdělila vliv nad akademií múzických umění v hlavním městě a nad asociací profesionálních divadel v zemi hladce, ale postihl je syndrom rybářovy ženy. Jednomu se zachtělo hned rektorátu, další toužil po Národním divadle. Jiný by rád ministrem, z nouze by vzal i ministra divadelnictví. Ještě že další požívá vlivu, jako by jím byl. Chutě spolu do díla. Moto: „Mou ambicí jako ministra kultury je seškrábat zlato ze Zlaté kapličky.“ Milan Uhde, 1990.

29.5.2013 v 0:10 | Karma: 25,16 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Politici ruší soubor opery Národního divadla? Déjà vu

Cituji z archívního dokumentu (v původním pravopisu): „Dne 24. května 1990 jsem byl v dopoledních hodinách pozván k řediteli ND Žídkovi. Přítomni byli Žantovský mluvčí prezidenta, poradce prezidenta Oslzlý, náměstek min. kultury Dr. Daněk a vedoucí provozu ND ing. Gregorini. Na této schůzce nám pan Žantovský oznámil, že se oba operní soubory slučují v jeden soubor a jeho domácí scéna bude ve Smetanově divadle. Žídek se zeptal jestli to máme brát jako nařízení. Pan Žantovský řekl že ano. ...“ (Pozn.: Daněk byl ředitelem odboru MK ČR, Gregorini byl provozním ředitelem ND.) Idea vstoupí do historie pod nálepkou „Národní divadlo jako garáž“.

23.5.2013 v 0:59 | Karma: 23,47 | Přečteno: 1267x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Přišli jste loni o dotace? Hlaste se o náhradu škody!

Na 55 milionů korun vyčíslilo ministerstvo financí dosavadní náklady na zhůvěřilou takzvanou transformaci Národního divadla, kterou prolobbovala část činohereckých kruhů (Mr. Harsh & His Boys). Senátu PČR ministr financí sdělil, že „tyto výdaje /54 794 tis. Kč/ byly realizovány v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury, což bylo kompenzováno snížením výdajů do jiných oblastí", jinými slovy: Ministerstvo kultury loni utratilo za nesmyslné sloučení SOP s Národním divadlem nejméně padesát pět milónů NA ÚKOR JINÝCH OBLASTÍ KULTURY.

13.5.2013 v 0:05 | Karma: 20,71 | Přečteno: 701x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Provolání operních umělců

Zpravodajské jedničce na českém internetu portálu iDNES.cz jaksi uniklo, že bylo zveřejněno včera 7.5.2013 Provolání operních umělců k situaci kolem Národního divadla, ačkoli je sama redakce obdržela na čtyřech e-mailových adresách. Aby nebyli čtenáři iDNES ochuzeni o zprávu, aby nebyli redaktoři iDNES nařčeni z napomáhání cenzuře a vůbec aby právu na svobodný přístup k informacím bylo učiněno zadost, využívám svého prostoru zde.

8.5.2013 v 11:43 | Karma: 13,62 | Přečteno: 654x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo jako garáž

Národní divadlo - pozlacený zájezdní dům kultury. Bez vlastních souborů. Rámec, v němž si se Stavovským divadlem, mozart nemozart, dělá činohra ND co chce. Polovina opery ND ať jde na dlažbu. Toť pouze část obsahu Návrhu transformace Národního divadla z pera týmu expertů, jejž podstrčili ke schválení naší paní starostenské ministryni kultury. To kvůli němu zhruba dvě třetiny umělců Národního divadla stojí už měsíce ve stávkové pohotovosti.

3.5.2013 v 0:05 | Karma: 22,82 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Činoherec Burian likviduje operu v Praze

Příchod Mesiáše udělaly z nástupu Jana Buriana do čela Národního divadla (od 1.8.2013) hluboká krize ND, dlouhé otálení ministryně kultury, omezený počet vhodných adeptů (mezi něž Burian jistě patřil), počet Burianových titulů a funkcí, zastiňující jak někdejší členství v KSČ tak současnou rozpornou pověst, a marketingový aktivismus Návrhu transformace Národního divadla, jímž jej spříznění experti do pozice jediného kandidáta pěkně zabalili. Byl jmenován bez výběrového řízení a jako první v novodobé historii Národního divadla bez vlastní koncepce (srovnej třeba s dvoukolovým výběrovým řízením na obsazení postu ředitele Moravské galerie Brno).

4.4.2013 v 11:41 | Karma: 25,42 | Přečteno: 1820x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Je to tady: Privatizace Národního divadla vstoupila do druhé etapy

Milovníkům Thálie spadl kámen ze srdce, když minulou středu naše paní ministryně kultury jmenovala do čela Národního divadla Jana Buriana, dlouholetého ředitele divadla J. K. Tyla v Plzni. Kdo se přestal chvět o osud Zlaté kapličky a šel si s úlevou po svých, však neučinil dobře. Zatímco klasický podvod prodeje Karlštejna za První republiky se odehrál v tajnosti, moderní privatizace po česku probíhají, jak už víme, v záři televizních kamer. Oč jde? O nic jiného než o příští osud historických budov Národního divadla, Státní opery a Stavovského divadla, dalších nemovitostí svěřených do správy Národnímu od roku 1948 a státních prostředků, které stát do toho molochu každým rokem pumpuje. A proč se o jejich osud bát?

5.2.2013 v 0:03 | Karma: 20,48 | Přečteno: 918x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Snahy o privatizaci Národního divadla neutuchají

Nabobtnalé Národní divadlo v Praze dnes, po pohlcení Státní opery Praha, představuje 5 divadelních scén, 13 stovek zaměstnanců (víc než Auto Škoda závod Vrchlabí), 1 miliardu rozpočtu, 3⁄4 miliardy státního příspěvku... slavnou historii českého a německého divadelnictví, mozartovskou tradici... Tohle všechno že by někdo chtěl privatizovat? Všechno ne, jen to nejvýnosnější: tradici Mozarta s jeho vztahem ke Praze a místo, kde o ni pečovat – Stavovské divadlo.

19.5.2012 v 8:57 | Karma: 23,26 | Přečteno: 1750x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kdo řídí resort kultury

Tak nám vláda zase nepadla. Někomu však spadl kámen ze srdce, že mu nezruší ministerstvo kultury. Vhodná chvíle na malý kvíz: Kdo řídí resort kultury? .a) Alena Hanáková, ministryně kultury (STAN)b) František Mikeš, první náměstek ministryně (ODS)c) Radek Zdráhal, náměstek ministryně /pro živé umění/ (STAN)d) Stanislav Polčák, advokát a poslanec PČR (STAN)

11.4.2012 v 21:00 | Karma: 23,90 | Přečteno: 1991x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik