Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potěmkinova vesnice, Burianovo divadlo

Činohra Národního divadla zvyšuje návštěvnost. Ze tří kmenových souborů Národního divadla – opery, činohry a baletu – ji má dlouhodobě nejnižší. Za dvanáct let, po které ji vede Michal Dočekal, přišla o téměř 13 procent publika (o 12,79%), o téměř 24 tisíce diváků ročně (například v roce 2013 měla o 23.628 diváků méně oproti roku 2002). Nevytrhly to ani superdrahé režie Roberta Wilsona; za náklady jedné každé by jiný činoherní soubor žil rok. Jan Burian nastoupil do čela Národního divadla v roce 2013. Zatímco návštěvnost souborů Opery podle očekávání klesla, souboru Činohry ND nenadále stoupla, až předstihla operu. Jakými uměleckými počiny?

Žádná činoherní inscenace, o níž by si diváci vyprávěli se zatajeným dechem. Na trhák nasadil šéf Činohry ND Michal Dočekal pod patronací generálního ředitele ND Jana Buriana "aktem řízení".

Diváky nahradí redukovaná hlediště

Návštěvnost je u divadla sledovaný výkon daný podílem počtu diváků, kteří navštívili představení, a počtem míst v sále. Za Buriana ji pojali v Národním tvořivě. Nová scéna má kapacitu 389 míst; navštíví-li 191 diváků představení Laterny magiky, dosáhne soubor jen 49% návštěvnosti. Pokud 191 diváků navštíví na Nové scéně činoherní představení Kvartýr, Po sametu, Čekání na Godota, Ohrožené druhy, hraje se pro „hlediště bez bočních míst“ o kapacitě 237 sedadel a Činohra ND vykáže návštěvnost 81%. S touto frapantní neoprávněnou výhodou vstoupila návštěvnost Činohry ND do statistik a hodnocení ve výroční zprávě za rok 2013. Michalu Dočekalovi blahopřejeme k pěknému výsledku. Jan Burian veřejnou listinu podepsal.   

Redukce na 237 míst je za hranou, redukce na 80 míst nikoli?

Nejlepší návštěvnosti dosahuje Činohra ND na Nové scéně u kusů, pro něž redukovali diváckou kapacitu na pouhých 80 míst, jako Blackbird, Z prachu hvězd, Ohlušující pach bílé; při stejném počtu 80 diváků má Činohra ND návštěvnost 100% a Laterna magika 21%. Uvedené tituly jsou přeneseny z Kolowratu, kde byly pro takové hlediště inscenovány. Co opravňuje Činohru ND pod Dočekalovým vedením, aby se uchylovala k inscenacím klubového typu pro 80 diváků na scéně s kapacitou 389 sedadel?

Zkreslování výkonů příkazem generálního ředitele

Návštěvnost Činohry ND se vyhoupla na 69,97%, avšak klamavý údaj ve výroční zprávě je vylepšen „hledišti bez bočních míst“. Nelze jej porovnat ani s vlastní návštěvností v předchozích letech ani s návštěvností ostatních souborů ND v témže roce ani s návštěvností žádného jiného souboru či divadla v republice, kde ji dosud počítají "postaru", totiž náležitě. Když pozměnění sledovaného výkonu za rok 2013 zůstalo nepovšimnuto, vyhověl Burian Dočekalovi v další manipulaci s návštěvností příkazem generálního ředitele, jímž pro Novou scénu schválil nový ceník „bez bočních míst“. Zatímco všechny tituly Laterny magiky a jeden ze dvou titulů Opery ND jsou na Nové scéně uváděny pro plnou kapacitu 389 míst, ani jedno z představení Činohry ND do února 2015 nenabídli jinak než pro redukované hlediště o 237 sedadlech (pokud nejsou rovnou inscenovány pro 80 diváků). Přidaný nestandardní ceník "bez bočních míst" tak v praxi slouží nedůvodné úpravě sledovaného ukazatele návštěvnosti především u Dočekalovy Činohry ND. Můžeme se těšit, že Opera ND si maličko polepší a Činohra ND vykáže za rok 2014 rekordní návštěvnost.

Optimalizací statistik k vyprázdnění pojmů

Proč odvozovat návštěvnost od návštěv? V Národním divadle už přidělují kapacitu sálu Dočekalově Činohře ND předem tak, aby návštěvnost vyšla dobrá. Pouze na březnovou premiéru Strasti života Národní divadlo prodává 389 sedadel celého hlediště, na reprízy zas už jen 237 sedadel „hlediště bez bočních míst“. Naopak Ohlušující pach bílé na Nové scéně ve "sklepním" aranžmá po 80 divácích vyprodali až do začátku března a kupodivu žádná inscenační překážka nebránila Činohře ND, aby na jedno z vyprodaných představení "zvětšila hlediště". Změnu ceníku u vyprodaného představení 1.12. na "hlediště bez bočních míst" provedli operativně mezi 14. a 21. 11., možná k výročí sametové revoluce; v březnu se vejde diváků zase už jen 80. Jeden titul, dvojí kapacita hlediště jak se kdy právě hodí. V Národním divadle pod Burianovým vedením si z návštěvníků vrásky nedělají.

Co na to Garanční rada Národního divadla?

V pětičlenné Garanční radě Národního divadla pomáhají Janu Burianovi s břemenem řízení čtyři představitelé činohry: Milan Uhde, Jan Hančil, Jiří Šesták a Eva Kejkrtová Měřičková; pátým členem je Stanislav Moša. Generální ředitel ND si je vybral sám - čtyři z nich jej předtím navrhli do čela Národního divadla jako jediného kandidáta. Při garantování kontinuity právního stavu v Národním divadle Garanční rada ND asi nezvládá svou roli úplně dobře. Rád bych se otázal ředitelky činoherního divadla Evy Kejkrtové Měřičkové, která se těší bezúhonné pověsti: Jak se k upravené návštěvnosti Činohry ND za rok 2013 a k příkazu generálního ředitele ND z roku 2014, který umožňuje „optimalizovat“ jeden ze sledovaných výkonů systematicky, staví Garanční rada Národního divadla, jejíž jste členkou? Děláte to u Vás v Dejvickém divadle také tak?

A co na inovativní řízení výkonů v Národním divadle zřizovatel, pane ministře kultury České republiky?

 

Zdroj:
Výroční zprávy o činnosti a hospodaření Národního divadla od roku 2002 do roku 2013
Oficiální stránky Národního divadla - Nová scéna, prodej vstupenek na jednotlivá představení 

Autor: Richard Kolář | neděle 23.11.2014 22:05 | karma článku: 24,14 | přečteno: 1625x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 739x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1993x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině, píše Kommersant

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik