Národní divadlo jako garáž

3. 05. 2013 0:05:43
Národní divadlo - pozlacený zájezdní dům kultury. Bez vlastních souborů. Rámec, v němž si se Stavovským divadlem, mozart nemozart, dělá činohra ND co chce. Polovina opery ND ať jde na dlažbu. Toť pouze část obsahu Návrhu transformace Národního divadla z pera týmu expertů, jejž podstrčili ke schválení naší paní starostenské ministryni kultury. To kvůli němu zhruba dvě třetiny umělců Národního divadla stojí už měsíce ve stávkové pohotovosti.

Dosavadní ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Jan Burian nevysoutěžil nejlepší koncepci Národního divadla. Ministryni kultury jej představili jako jediného kandidáta, který pro své jmenování nemusel předložit vůbec žádnou koncepci. Sám dokument, který ředitelovu koncepci nahrazuje, Návrh transformace ND, nebyl podroben oponentnímu řízení.

Obsah Návrhu transformace však není geniálním výplodem současného činoherního výkvětu Hančil – Burian – Šesták. Nevznikl v posledním roce za přitakávání truchlivého muže opery Riedelbaucha (Nekolný mužem opery nikdy nebyl, jen o ní píše) ani není celý opsaný od Hermana.

Částí činohereckých kruhů prosazovaná koncepce „Národní divadlo jako garáž“ je zatuchlá dobrých 24 let. Formulovali ji v době, kdy Tylovo divadlo bylo zavřeno pro rekonstrukci. Uhde jako porevoluční ministr kultury ji prosazoval opakovaně. „Národní divadlo, to bude jako taková prázdná garáž. Když se třeba v Šumperku povede výborná inscenace, pozveme je do Národního a ten soubor tam zajede jako do garáže,“ líčil tehdejší šéf činohry ND Ivan Rajmont. O opeře ND ve Staváku nechtěli slyšet, jednali o operním pronájmu s Coblencem a pro své právně samostatné Stavovské divadlo měli v roce 1990 už natisknuté hlavičkové papíry. Až posléze zjistili, že bez ochranných křídel značky „Národní divadlo“ by přišli o vatu, v níž činohru ND hýčká průsak operního rozpočtu. Dali přednost vatě, ale kompromis se jim během let zajedl.

O vatu, o Stavovské divadlo, o prospěch ze světově unikátní mozartovské tradice, o „tvůrčí velikost“, místo nejistého talentu zaručenou jistým státním příspěvkem, jde i dnes. Starý koncept neučiní modernějším hlediska ne dosti odůvodněné změny právní subjektivity Národního divadla, Garanční rady odsouvající ministerstvo kultury na vedlejší kolej, holdingového modelu řízení ani čtyřnásobku státního příspěvku - spíše nehoráznějším.

Necháme Buriana a spol., aby zneužili nevidoucí ministryně kultury ke zrušení Národního divadla - národ sobě?

Autor: Richard Kolář | pátek 3.5.2013 0:05 | karma článku: 22.66 | přečteno: 1184x

Další články blogera

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma článku: 29.90 | Přečteno: 733 | Diskuse

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma článku: 38.63 | Přečteno: 2712 | Diskuse

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma článku: 40.64 | Přečteno: 1979 | Diskuse

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma článku: 38.10 | Přečteno: 2267 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.08 | Přečteno: 213 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.28 | Přečteno: 310 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 35 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2224

Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...