Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřený dopis Karlu Schwarzenbergovi

Vážený pane předsedo, Vaše Knížecí Jasnosti, vážený občane Schwarzenbergu, obracím se na Vás jako na politika, který přes více než roční angažmá ve vrcholné politice - na rozdíl od jiných - ještě neztratil důvěru veřejnosti. Patřím k těm, kdo mají pro Vaši veřejnou činnost plné pochopení. Ačkoli jsem zatím nedošel tak ctihodného věku jako Vy, už se sám těším na to, jak se za svůj důstojně naplněný život také já odměním nějakou sobě milou hračkou (byť v mém případě to politická strana nebude). Mám vřelé porozumění i pro to, že mezi “těmi paky" nabývá občas potřeba "vypnout" životní naléhavosti.

Jistě jste si však vědom, vážený pane Schwarzenbergu, že založením politické strany jste si nejen splnil svůj sen, ale také jste na sebe vzal společenskou odpovědnost. Nikdo se nedomnívá, že za úspěch v parlamentních volbách Vaše strana vděčí velmi schopnému leč recyklovanému místopředsedovi bratru Kalouskovi, který vedle své přesvědčivosti vložil do strany TOP09 také své stigma nevysvětleného bytu, zastřeleného švagra, nefunkčních padáků a obřího ekotendru, na němž má záhadně zájem on sám. Nikoli, bylo to Vaše charisma a Vaše důvěryhodnost, jste to Vy osobně, vážený pane Schwarzenbergu, kdo takové množství lidí přesvědčil, aby dali hlas nové straně. Všem těm, kdo uvěřili Vaší důvěryhodnosti a zvolili Vás a Vaši stranu TOP09 do Parlamentu České republiky, jste povinován politickou odpovědností.

Narodil jsem se v padesátých letech. Tam, kde jsme žili, začali stavět sídliště pro několik tisíc pracovníků a předsedou národního výboru učinili z místních největšího moulu, ježto měl legitimaci KSČ. Když mi minula Kristova léta, prodělala naše společnost změnu, do níž jsme vložili své naděje. Věřil jsem, že obraz neschopných stranických papalášů ovládajících společnost zůstane zapadající vzpomínkou. Vstoupili jsme do jednadvacátého století a pohlédněte se mnou na tu naši vládu: osoba nezpůsobilá se stala ministrem kultury jen proto, že má legitimaci TOP09. A další osoba nezpůsobilá se stala jeho náměstkem, protože ji doporučil předseda STAN. I pro některé další členy vlády by hodnocení "neodborník" bylo eufemismem, ba lichotkou, nyní bych však rád napřel Vaši pozornost k osobě ministra kultury, který byl do vlády nominován Vaší stranou TOP09.

Vaše strana TOP09, vážený pane předsedo Schwarzenbergu, se osobou MUDr. Jiřího Bessera ve funkci ministra kultury - ruku v ruce s MgA. Radkem Zdráhalem za STAN ve funkci náměstka ministra kultury pro živé umění - dopouští devastace odvětví, které jí bylo svěřeno do péče.

Dovolte mi pár příkladů:

Jiří Besser s Radkem Zdráhalem zmanipulovali výběr šéfdirigenta České filharmonie. Sami vybrali v září 2010 šéfdirigenta, ačkoli jej měl měl vybírat ředitel ČF; nový ředitel ČF byl však vybrán až poté v říjnu. Kulturní veřejnost v širokém souhlasu uvítala, že v čele České filharmonie má stanout nejvýznamnější vyslanec naší živé kultury v zahraničí Jiří Bělohlávek. Byl však instalován mimo platný statut České filharmonie a právní důsledky se projeví po jeho nástupu.

Nejen vlastence potěšilo, že Jiří Bělohlávek dal přednost České filharmonii před nespecifikovanými zahraničními nabídkami - Mistr však těžko mohl tušit, že tuzemskou nabídku mu předkládají dva šantalové. Možná mohl být obezřetnější, jestliže Jiří Besser a Radek Zdráhal byli s to slíbit mu hladce návdavkem ještě i Stavovské divadlo a "jeho" Pražskou komorní filharmonii v ní... Co řídí, Radek Zdráhal netuší - poslední půlrok strávil vyptáváním, jak operní orchestr funguje; za Pražskou komorní filharmonii ve Stavovském divadle však v zákulisí lobbuje neochvějně. Osobu, která slepého vodí a neopustí na krok, jmenoval svou poradkyní rychleji, než ji z dozorčí rady PKF stihli vymazat. Musela být zrušena Státní opera Praha, aby Jiří Besser dokázal splnit svůj slib z 21. září 2010, že "dohlédne, aby se podmínky smlouvy dodržely k Bělohlávkově spokojenosti"?

Radek Zdráhal v lednu 2011 oznámil, že v Praze není místo pro dvě operní scény. Důvody však náměstek ministra kultury ani ministr sám hodnověrně vysvětlit nedokázali, analýzy nedoložili. Od utajované rádoby koncepce opery v Praze, kterou MK ČR vyvěsilo na své oficiální webové stránky teprve po jejím divokém zveřejnění, se Jiří Besser posléze distancoval, ale jinou nepředložil. V červenci 2011 přišel Jiří Besser s tvrzením, že Státní operu připojením k ND vlastně zachraňuje, protože jinak by ze zákona zanikla pro schodek hospodaření v druhém po sobě jdoucím roce. Je to účelová lež, stejně jako ministrovo opakované tvrzení, že Národní divadlo nemá finanční potíže. Zveřejnění zprávy MK ČR o kontrole, jež v červnu 2010 shledala v ND nedostatek 110 milionů Kč, se Jiří Besser přes opakované výzvy vyhýbá. Poslední dva roky neskončilo ND v červených číslech jen proto, že je mu zřizovatelem (pod Besserovým vedením opět) tolerováno porušování rozpočtových pravidel - mj. provozní čerpání rezervního fondu, který je na krytí ztrát. A to muselo Národní divadlo pro finanční kolaps loni zrušit dvě operní premiéry, jednu operní premiéru provedlo jen koncertně a balet ND místo ohlášených amerických choreografií uvedl choreografie svého šéfa. V uplynulé sezóně 2010-2011 tak ND neuvedlo v premiéře ani jediný český operní titul a tuto sezónu již podruhé za sebou nebylo schopno vydat hrací plán na celou sezónu: vydává jej po měsících v pětiměsíčním předstihu. Horší by snad už bylo jen kdyby Národní přestalo hrát... Proč krizi Národního zakrývají, místo aby ji řešili?

Jiří Besser s Radkem Zdráhalem slučují dvě příspěvkové organizace ministerstva kultury, dvě největší divadla v zemi o tisícovce pracovníků a miliardě rozpočtu, aniž je předtím podrobili řádným auditům. Ministr kultury nebyl schopen předložit analýzy zdůvodňující jeho záměr ani dodatečně tři čtvrtě roku poté, co jej zveřejnil. Ministr kultury rozhodl v červenci 2011 o sloučení, aniž předložil koncepci příštího uspořádání Národního divadla v Praze a rozvahu, co ty změny budou stát. Nepředložil ji dodnes. Svou nekompetentnost předvádí na tiskových konferencích, kde množstvím bezobsažných slov zakrývá prázdnotu. Bublina praskla: nejen že není člověkem znalým problematiky rezortu kultury; Jiří Besser není ani tím schopným manažerem, jak jste slibovali. Dotvrdil to rozhodnutím, že ministerstvo kultury bude pro své podřízené příspěvkové organizace centrálně nakupovat kancelářské a toaletní potřeby, čímž vyvolal spontánní odpor vedoucích příspěvkových organizací a vysloužil straně TOP09 veřejný posměch.

Ministr kultury má hájit kulturní zájmy veřejnosti. Jiří Besser však zvrátil řádné rozhodnutí orgánů státní správy ve prospěch investora, když umožnil bourání domu na Václavském náměstí. Jiří Besser hájil zájmy investora proti zájmům kultury, když umožnil bourání gotických sklepů na Národní třídě. Vychází vstříc lobbistům, místo aby ve svém úřadu hájil zájmy veřejnosti. Tak se nechová ministr kultury, nýbrž barbar. Jiří Besser se úřadu ministra kultury zpronevěřuje.

Jiří Besser v prosinci 2010 oznámil, že se s ředitelem Státní opery Praha (dirigentem) dohodl na odchodu, protože budova SOP se počínaje létem 2011 musí zavřít za účelem rekonstrukce, neboť je v havarijním stavu. Opět účelová lež, stejně jako sdělení, že do SOP nebylo investováno 30 let: ještě v roce 2002 proběhla rekonstrukce za dvě stovky milionů Kč. Havarijní výměr nebyl vydán do dnešního dne, zato rekonstrukce v plánu zůstává: má být zahájena pro změnu v létě 2012 (skutečný manažer by však býval věděl, že zahájit rekonstrukci kulturní památky za půl roku od nápadu je nesmysl a oznámením o uzavření budovy by se neblamoval). Stojí za takzvanou "transformací Státní opery Praha a Národního divadla" posedlost ministra kultury Jiřího Bessera investičními akcemi financovanými z kapitoly kultury?

Balet Národního divadla se po anexi Státní opery Praha přestěhuje ze svého současného zázemí do budovy SOP a ministr kultury může Anenský areál ze správy ND přepustit ministrovi financí k prodeji. Dopředu ten záměr nikdo ani nenaznačil, ale když už to prasklo, Jiří Besser jej bohorovně potvrdil. Dokonce už ví, kolik ten prodej vynese; musel už tedy jednat s kupcem. Jaký však má být cílový stav takzvané transformace Národního divadla, Jiří Besser neví. Nebo ví, ale nehodlá to veřejnosti sdělit; ani kdo je šťastný kupec bez soutěže, kolik to vynese komu a co komu ještě slíbil.

Rovněž v utajení vybíralo ministerstvo kultury pozemek vhodný pro vybudování nového centrálního výrobního, servisního a zkušebního zázemí Národního divadla - další báječný investiční záměr ministra kultury Jiřího Bessera v době, kdy se veřejné rozpočty hroutí. Slouží mu však za záminku k odůvodnění prodeje ještě i dílen ND na Flóře a skladů ND u Apolináře. Je zjevné, že tři nemovitosti na tak lukrativních místech soukromý investor “zhodnotí lépe” než Národní divadlo svým zázemím; právě tak ovšem by soukromý investor “zhodnotil lépe” i Stavovské divadlo a Státní operu. Je to však v zájmu české kultury? Musela Státní opera Praha padnout a sloučit se s Národním divadlem kvůli chorobnému zaujetí ministra kultury Jiřího Bessera - berounského podnikatele v realitách - pro nemovitosti a pozemky, které jsou od roku 1948 ve správě Národního divadla, potažmo Státní opery Praha?

Za nemovitosti Národního divadla, které hodlají vyplenit, jim vytipovali náhradou pozemky u Mělníka. Jiří Besser s Radkem Zdráhalem zaměstnávají za peníze daňových poplatníků aparát ministerstva kultury představou, jak divadelní výpravy, vyrobené v nově vybudovaném centrálním zázemí ND, budou dopravovat do Národního divadla v kontejnerech lodní dopravou po Vltavě. I tu bude provozovat ministerstvo kultury? Nebo si pánové založí po vyhnání z ministerstva plavební eseróčko? Že pro zkušební zázemí Národního divadla je Mělník poněkud daleko, koho by na ministerstvu kultury zajímalo. Nové výrobní, servisní a zkušební centrum není ještě ani na papíře, ale ministr kultury již investoval do rekonstrukce technologických tunelů ND. Proč od jara neprojedeme kolem Národního po nábřeží? Dva tunely ze tří se spojují, aby jeden velký umožnil průchod kontejneru s výpravami od Vltavy do podzemí Národního. Opravdu nemá česká vláda nic naléhavějšího k financování, vážený pane Schwarzenbergu?

A co Státní opera na vršku? Nechá k ní ministr za TOP09 z kapitoly kultury vybudovat pro transport divadelních výprav od Mělníka vodní kanál s řadou zdymadel, nebo to nakonec už nebude třeba, ánžto ministr financí za TOP09 budovu někomu z těch, co spolu chodí hrát golf (z těch, co pro ně penzijní reforma bude výhodná), poskytne na kasino?

Dovolím si vážnou otázku, vážený pane předsedo Schwarzenbergu: plní ministr kultury Jiří Besser úkoly stranické kulturní politiky TOP09, nebo se straně TOP09 "utrh' ze řetězu"?

Nejen že Jiří Besser, fanoušek skupiny Kabát, o kultuře nic neví a ještě se tím chvástá. Nejen že jeho rozhodnutí vzbuzují podezření z napojení na lobbistické skupiny, nejen že jeho kroky ve vztahu k majetku ve správě Národního divadla mohou mít souvislost trestně právní. V oficiálním výročním zhodnocení "Ministerstvo kultury - ro(c)k v kultuře" o sobě prohlásil: "Jsem zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě." Bravo, jak případné. Straně TOP09 tím odkryl netušený potenciál - stranické řízení státu jako vývozní artikl. Bezpochyby v zemích jako Kuba nebo Venezuela by Jiří Besser učinil dojem muže na svém místě a uplatnil by se jako ministr čehokoli. Ve vládě demokratické země však osoba jeho postojů a jeho kvalifikace nemá co pohledávat. Působení Jiřího Bessera jako ministra kultury ve vládě České republiky je škodlivé a nepřijatelné.

Vyzývám Vás, vážený pane předsedo Schwarzenbergu, aby Vaše strana TOP09 odvolala Jiřího Bessera z vlády České republiky nebo jej přiměla k rezignaci z úřadu ministra kultury.

Zasaďte se prosím, vážený pane Schwarzenbergu, aby tuto zemi už neřídili papaláši nebo mafiáni, ale odborníci a mravně čistí lidé. Obávám se, že je nejvyšší čas.

S hlubokou úctou

Váš

Richard Kolář
nezávislý operní manažer
v roce 2010 volič TOP09

Autor: Richard Kolář | čtvrtek 6.10.2011 1:56 | karma článku: 42,49 | přečteno: 10594x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 737x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2717x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1989x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2273x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce

Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?

18.2.2022 v 0:04 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1259x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? III. Tunel první: dvojí náklady za jeden umělecký výkon

Kvůli tunelování finančních prostředků Národního divadla evropskou operní mafií nedostávají zaměstnanci od vedení Opery Národního divadla a Státní opery přidělenu práci. Kromě hrstky vyvolených.

10.2.2022 v 22:00 | Karma: 31,49 | Přečteno: 1659x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? II. Opera v Praze a evropská operní mafie

Ředitel Národního divadla Jan Burian designoval v roce 2018 do čela Opery Národního divadla a Státní opery kontroverzního norského manažera Per Boye Hansena. Jde o rozsáhlejší deal Jana Buriana s vlivovou společností Opera Europa.

3.2.2022 v 23:00 | Karma: 30,09 | Přečteno: 1334x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem

V Národním divadle (v Praze, v naší Zlaté kapličce) se už opera nehraje. V Národním divadle pod vedením generálního ředitele Jana Buriana „pouštějí operu“ jako u kolotočů.

27.1.2022 v 22:00 | Karma: 32,98 | Přečteno: 1643x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Potěmkinova vesnice, Burianovo divadlo

Činohra Národního divadla zvyšuje návštěvnost. Ze tří kmenových souborů Národního divadla – opery, činohry a baletu – ji má dlouhodobě nejnižší. Za dvanáct let, po které ji vede Michal Dočekal, přišla o téměř 13 procent publika (o 12,79%), o téměř 24 tisíce diváků ročně (například v roce 2013 měla o 23.628 diváků méně oproti roku 2002). Nevytrhly to ani superdrahé režie Roberta Wilsona; za náklady jedné každé by jiný činoherní soubor žil rok. Jan Burian nastoupil do čela Národního divadla v roce 2013. Zatímco návštěvnost souborů Opery podle očekávání klesla, souboru Činohry ND nenadále stoupla, až předstihla operu. Jakými uměleckými počiny?

23.11.2014 v 22:05 | Karma: 24,14 | Přečteno: 1625x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Probudí se ministr kultury?

Věčná Popelka naší politické scény zažila těžké období. Nejprve se rezortem kultury prohnal jako uragán Jiří Besser, vlastními slovy "zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě". Poté co křeslo překotně opustil, završila „rock v kultuře“ Alena Hanáková. Po ranách, jež kultuře uštědřila kuratela Starostů a nezávislých ve službách TOP09, a po epizodě vlády Rusnokovy skýtal nominant KDU-ČSL naději. Mediální vystupování zlatoústého Daniela Hermana nemá chybu, ale řízení rezortu kultury místy neblaze připomíná působení jeho proslulejší předchůdkyně.

11.10.2014 v 0:15 | Karma: 27,17 | Přečteno: 2178x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Seškrábou zlato ze Zlaté kapličky

Partička činoherních patricijů si rozdělila vliv nad akademií múzických umění v hlavním městě a nad asociací profesionálních divadel v zemi hladce, ale postihl je syndrom rybářovy ženy. Jednomu se zachtělo hned rektorátu, další toužil po Národním divadle. Jiný by rád ministrem, z nouze by vzal i ministra divadelnictví. Ještě že další požívá vlivu, jako by jím byl. Chutě spolu do díla. Moto: „Mou ambicí jako ministra kultury je seškrábat zlato ze Zlaté kapličky.“ Milan Uhde, 1990.

29.5.2013 v 0:10 | Karma: 25,16 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Politici ruší soubor opery Národního divadla? Déjà vu

Cituji z archívního dokumentu (v původním pravopisu): „Dne 24. května 1990 jsem byl v dopoledních hodinách pozván k řediteli ND Žídkovi. Přítomni byli Žantovský mluvčí prezidenta, poradce prezidenta Oslzlý, náměstek min. kultury Dr. Daněk a vedoucí provozu ND ing. Gregorini. Na této schůzce nám pan Žantovský oznámil, že se oba operní soubory slučují v jeden soubor a jeho domácí scéna bude ve Smetanově divadle. Žídek se zeptal jestli to máme brát jako nařízení. Pan Žantovský řekl že ano. ...“ (Pozn.: Daněk byl ředitelem odboru MK ČR, Gregorini byl provozním ředitelem ND.) Idea vstoupí do historie pod nálepkou „Národní divadlo jako garáž“.

23.5.2013 v 0:59 | Karma: 23,47 | Přečteno: 1267x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Přišli jste loni o dotace? Hlaste se o náhradu škody!

Na 55 milionů korun vyčíslilo ministerstvo financí dosavadní náklady na zhůvěřilou takzvanou transformaci Národního divadla, kterou prolobbovala část činohereckých kruhů (Mr. Harsh & His Boys). Senátu PČR ministr financí sdělil, že „tyto výdaje /54 794 tis. Kč/ byly realizovány v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury, což bylo kompenzováno snížením výdajů do jiných oblastí", jinými slovy: Ministerstvo kultury loni utratilo za nesmyslné sloučení SOP s Národním divadlem nejméně padesát pět milónů NA ÚKOR JINÝCH OBLASTÍ KULTURY.

13.5.2013 v 0:05 | Karma: 20,71 | Přečteno: 701x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Provolání operních umělců

Zpravodajské jedničce na českém internetu portálu iDNES.cz jaksi uniklo, že bylo zveřejněno včera 7.5.2013 Provolání operních umělců k situaci kolem Národního divadla, ačkoli je sama redakce obdržela na čtyřech e-mailových adresách. Aby nebyli čtenáři iDNES ochuzeni o zprávu, aby nebyli redaktoři iDNES nařčeni z napomáhání cenzuře a vůbec aby právu na svobodný přístup k informacím bylo učiněno zadost, využívám svého prostoru zde.

8.5.2013 v 11:43 | Karma: 13,62 | Přečteno: 654x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo jako garáž

Národní divadlo - pozlacený zájezdní dům kultury. Bez vlastních souborů. Rámec, v němž si se Stavovským divadlem, mozart nemozart, dělá činohra ND co chce. Polovina opery ND ať jde na dlažbu. Toť pouze část obsahu Návrhu transformace Národního divadla z pera týmu expertů, jejž podstrčili ke schválení naší paní starostenské ministryni kultury. To kvůli němu zhruba dvě třetiny umělců Národního divadla stojí už měsíce ve stávkové pohotovosti.

3.5.2013 v 0:05 | Karma: 22,82 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Činoherec Burian likviduje operu v Praze

Příchod Mesiáše udělaly z nástupu Jana Buriana do čela Národního divadla (od 1.8.2013) hluboká krize ND, dlouhé otálení ministryně kultury, omezený počet vhodných adeptů (mezi něž Burian jistě patřil), počet Burianových titulů a funkcí, zastiňující jak někdejší členství v KSČ tak současnou rozpornou pověst, a marketingový aktivismus Návrhu transformace Národního divadla, jímž jej spříznění experti do pozice jediného kandidáta pěkně zabalili. Byl jmenován bez výběrového řízení a jako první v novodobé historii Národního divadla bez vlastní koncepce (srovnej třeba s dvoukolovým výběrovým řízením na obsazení postu ředitele Moravské galerie Brno).

4.4.2013 v 11:41 | Karma: 25,42 | Přečteno: 1820x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Je to tady: Privatizace Národního divadla vstoupila do druhé etapy

Milovníkům Thálie spadl kámen ze srdce, když minulou středu naše paní ministryně kultury jmenovala do čela Národního divadla Jana Buriana, dlouholetého ředitele divadla J. K. Tyla v Plzni. Kdo se přestal chvět o osud Zlaté kapličky a šel si s úlevou po svých, však neučinil dobře. Zatímco klasický podvod prodeje Karlštejna za První republiky se odehrál v tajnosti, moderní privatizace po česku probíhají, jak už víme, v záři televizních kamer. Oč jde? O nic jiného než o příští osud historických budov Národního divadla, Státní opery a Stavovského divadla, dalších nemovitostí svěřených do správy Národnímu od roku 1948 a státních prostředků, které stát do toho molochu každým rokem pumpuje. A proč se o jejich osud bát?

5.2.2013 v 0:03 | Karma: 20,48 | Přečteno: 918x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Snahy o privatizaci Národního divadla neutuchají

Nabobtnalé Národní divadlo v Praze dnes, po pohlcení Státní opery Praha, představuje 5 divadelních scén, 13 stovek zaměstnanců (víc než Auto Škoda závod Vrchlabí), 1 miliardu rozpočtu, 3⁄4 miliardy státního příspěvku... slavnou historii českého a německého divadelnictví, mozartovskou tradici... Tohle všechno že by někdo chtěl privatizovat? Všechno ne, jen to nejvýnosnější: tradici Mozarta s jeho vztahem ke Praze a místo, kde o ni pečovat – Stavovské divadlo.

19.5.2012 v 8:57 | Karma: 23,26 | Přečteno: 1750x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kdo řídí resort kultury

Tak nám vláda zase nepadla. Někomu však spadl kámen ze srdce, že mu nezruší ministerstvo kultury. Vhodná chvíle na malý kvíz: Kdo řídí resort kultury? .a) Alena Hanáková, ministryně kultury (STAN)b) František Mikeš, první náměstek ministryně (ODS)c) Radek Zdráhal, náměstek ministryně /pro živé umění/ (STAN)d) Stanislav Polčák, advokát a poslanec PČR (STAN)

11.4.2012 v 21:00 | Karma: 23,90 | Přečteno: 1991x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik