Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pomluva ZACHOVEJTE OPERNÍ FABRIKU v Divadelních novinách

"Parturiuntur montes, nascitur ridiculus mus /K porodu pracují hory, narodí se maličká myš" (Horatius). Josef Herman těžce nese, že jeho skrovný pokus o koncepci opery a řízení divadel v Praze nebyl přijat s tak velkým potleskem, v jak velkých bolestech jej porodil. To mu však nemůže být polehčující okolností, když se jal některé ze svých oponentů kriminalizovat.

Cituji z Divadelních novin 13/2011: "Radim Dolanský s odboráři chtějí nadále provozovat operní fabriku, která dává vydělat jim i dodavatelským firmám, proto za ně tak ostře bojuje majitel agentury Richard Kolář. Tito lidé slyší jen na prakticistní a ekonomické ukazatele a nechápou, že by se mohlo transformovat i z jiných důvodů než ušetřit a dát vydělat spřáteleným firmám."
Hermanovo vyjádření je nečestné, je zavádějící co se týče podstaty naší velké divadelní kauzy a je nactiutrhačné co se týče všech jmenovaných. Pomluva je trestným činem. Žádám Josefa Hermana o veřejnou omluvu na stránkách příštího tištěného vydání Divadelních novin.
Především: Se Státní operou Praha mě nepojí žádný obchodní vztah. Můj zájem o její osud je odborný a občanský.
Po svém odchodu z pozice zástupce šéfa opery Národního divadla v Praze - do níž jsem byl v prosinci 1989 řádně vybrán na základě konkurzu - působím od roku 1992 jako nezávislý operní manažer s těžištěm svých aktivit mimo české luhy a háje. Zastupoval jsem operní pěvce v zahraničí, spolupracoval jsem s BBC (na seriálu filmových projektů Great Composers), s Decca (na hudebních nahrávkách jako Der Scharlatan, Glagolská mše, Jonas Kaufmann), podílel jsem se na přípravě některých janáčkovských projektů Sira Charlese Mackerrase v Evropě. Vůči SOP jsem umělce naposledy zastupoval v roce 2008 (Taras Shtonda pro 1 hostovací představení), předtím v roce 2000 (Pauletta de Vaughn). Naopak: mám obchodní zájmy v Národním divadle - jedním z obchodních partnerů ND v prodeji vstupenek je od roku 2001 společnost, v níž mám majetkový podíl. Ubohou úroveň řízení Národního divadla poslední doby veřejně kritizuji navzdory naznačování, abych držel hubu a krok, jinak prý ohrozím své obchodní zájmy - náměstek ministra kultury učinil nejapný pokus přímo před petičním výborem Senátu PČR. Považuji za svoji občanskou povinnost poukázat na krizi Národního divadla, na neodbornost a zástupnost tzv. "transformace SOP a ND" a na to, že hrozí drancování resortu kultury možná v souvislosti s mimokulturními zájmy ministra kultury.
Obraz zaměstnanců SOP, kteří odvádějí umělecké výkony za odměnu klesající někdy k minimálnímu výdělku v ČR, jak hájí svou "fabriku dávající vydělat jim i dodavatelským firmám", lze snad připsat autorově momentální intelektuální zemdlelosti. Navozovat představu Radima Dolanského, jak usiluje v SOP o své obohacení, je od Josefa Hermana už čirá zlolajnost: po dvanácti letech od Evy Randové byl Dolanský prvním vedoucím SOP, kdo ve své pozici před prospěchem vlastním usiloval o prospěch své firmy.
Nejsme zdaleka sami - Radim Dolanský, odboráři SOP a já, kdo se stavíme proti probíhajícímu pokusu o tzv. "transformaci opery a baletu v Praze". Josef Herman nechápe, proč je nás tolik? Lidi zdvíhá řada burcujících okolností: Dvě největší divadla v ČR se mají slučovat bez toho, aby byly vyhotoveny všestranné analýzy jejich dosavadní činnosti; jedna příspěvková organizace MK ČR má pohltit druhou bez toho, aby v obou z nich předtím proběhly audity (přičemž tu, která "jede na doraz", rozhodnutím ministra kultury pohltí ta, z níž "prachy tečou do Vltavy"); špičkové soubory dvou divadelních oborů - opery a baletu - se mají transformovat bez toho, aby byla veřejně diskutována a v širší shodě přijata jejich budoucí koncepce. Josef Herman v tomto pokusu sehrává smutnou roli - nezneužili jeho práce, když z původního zadání jeho Koncepčního modelu nechal dnešní náměstek ministra kultury dodatečně vyjmout ekonomický aspekt?
O předkládané DILETANTSKÉ podobě tzv. "transformace opery a baletu v Praze" - bez analýz a bez seriózní koncepce - má vážné pochybnosti široká odborná i laická veřejnost. Podporu samostatné SOP vyjádřila Česká hudební rada sdružující 47 subjektů z celé České republiky, která zaslala ministrovi kultury otevřený dopis podepsaný ředitelem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Iljou Šmídem a teatroložkou Olgou Janáčkovou. Nesouhlas s připojením Státní opery Praha k Národnímu divadlu v Praze veřejně projevily některé z nejvýznamnějších osobností našeho hudebního života jako dirigent Jiří Kout nebo zesnulý virtuos Josef Suk. Záměr ministerstva kultury nepodpořil ani Jiří Srstka, jediný odborník na řízení divadel, kterého si ministerstvo kultury oficiálně přizvalo ke konzultacím. Petici proti připojení Státní opery Praha k Národnímu divadlu podepsalo více než 18 tisíc lidí a věcné argumenty proti tomuto odborně nepřipravenému aktu naposledy přesvědčivě shrnula před petičním výborem Senátu PČR za petenty publicistka Helena Havlíková.
Nakonec to, co MK ČR neslavně prezentovalo 6.6.t.r., není ani podle Hermana, ani podle Vídně, nýbrž podle Nejedlého... Odpor proti pochybnému aktu ministerstva kultury není partikulární a účelový, jak se Josef Herman pokouší podsouvat. Účelová je sama tzv. "transformace opery a baletu v Praze".
Toto je konkrétní a dost dobrý důvod, proč podepsat petici za zachování samostatné SOP: DILETANTISMUS současného ministerského týmu spolu s pochybnostmi o jeho dobrých úmyslech.

Autor: Richard Kolář | středa 20.7.2011 19:41 | karma článku: 16,31 | přečteno: 1291x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 737x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1993x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik