Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

V roce nástupu Jana Buriana do funkce ředitele 2013 poskytlo ministerstvo kultury Národnímu divadlu příspěvek na provoz 626 milionů Kč. V sedmém roce jeho ředitelování 2019 – před covidem, aby srovnání bylo korektní – činil státní příspěvek už 867 milionů Kč. Za sedm Burianových let napučel státní příspěvek Národnímu divadlu o 39 %.

Počet diváků klesl za tutéž dobu téměř o pětinu. Snížení počtu diváků o 104 597 diváků oproti roku 2013 představuje úbytek 18,5 %. O umění ani nemluvit. Pro obor opery přestalo být Národní divadlo reprezentační scénou České republiky. Viz Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání. Opeře škodí.

Na jednu každou prodanou vstupenku Národního divadla, včetně jedné každé stokorunové na činohru k stání, připadlo v roce nástupu Jana Buriana do funkce 2013 z uvedeného příspěvku ministerstva kultury, neboli z našich daní 1 007 Kč.

Za sedm Burianových let se jedna každá vstupenka prodaná do Národního divadla prodražila státu o 874 Kč – v sedmém roce jeho ředitelování 2019 jsme doplatili z našich daní na jednoho každého diváka Národního divadla, včetně jedné každé vstupenky prodané za sto korun na činohru k stání, 1 881 Kč. Za sedm Burianových let činil nárůst nákladů státu na jednu každou prodanou vstupenku zarážejících 87 %.

Covidový Klondajk

Naléhavost otázky, zda nebyl růst nákladů během prvních sedmi Burianových let nepřiměřený a zda se nevymkl kritériu řádného hospodáře, chabne před výsledky roku 2020. Kvůli protipandemickým opatřením mohlo Národní divadlo odehrát jen 39 % počtu představení roku 2019. Na vstupném utržilo právě 39 % tržeb roku 2019. Náklady však mělo oproti roku 2019 nižší o pouhých 22 milionů Kč: činily 1 miliardu 283 milionů Kč, což bylo o pouhé 1,3 % méně než v roce 2019. Národnímu divadlu, aby neskončilo v mínusu, poskytlo ministerstvo kultury příspěvek na provoz vyšší o 209 milionů Kč, resp. vyšší o 19,5 % než v roce 2019. Poprvé tak překročil miliardu, a to o 76 milionů Kč, a narostl tím o 72 %.

Místo 1 881 Kč na jednu vstupenku, jako v roce 2019, jsme tím pádem doplatili my z našich daní v roce 2020 každému ze 169 tisíc diváků Národního divadla na jednu každou vstupenku 6 355 Kč. Včetně jedné každé vstupenky za stokorunu na činohru k stání. To představuje od Burianova nástupu nárůst o 531 %

Vedoucí, kterému chybí dvě stě milionů, má dvě stě milionů manko

V roce 2020 mělo Národní divadlo vystačit se znatelně nižšími náklady než v roce 2019, avšak po nahrazení všech covidových ztrát se nechalo sanovat ještě 209 miliony Kč navíc.

Způsobí-li dvousetmilionové manko vedoucí obchodu, nezbyde mu než nahradit je majiteli obchodu ze svého. Dřív než se na to přijde, jinak ho zavřou. Ředitel Národního divadla když utratil o dvě stovky milionů více než má limit, který mu zřizovatel stanovil schválenou výší státního příspěvku, zajde si pro jeho navýšení za zřizovatelem. Ministr kultury Lubomír Zaorálek všechna navýšení státního příspěvku odsouhlasil, podivuhodný hospodářský výsledek divadla za rok 2020 podrobit šetření nenechal a výroční zprávu Národního divadla schválil jako každou předchozí. Zakryl tím zaviněné manko – dopady "procesů" nakládání s majetkem státu, které v divadle nastavil jeho generální ředitel a které realizuje zejména jím jmenovaný umělecký ředitel Opery ND a Státní opery. Jsou popsány v seriálu Kam kráčíš, Národní divadlo II.-V.

Výroční zpráva ND o činnosti a hospodaření za rok 2021 ještě není veřejně k dispozici, ale dne 5. 4. 2022 na tiskové konferenci k nadcházející sezóně 2022-2023 oznámil generální ředitel Národního divadla veřejnosti, že jeho ztrátu 200 milionů Kč za rok 2021 zapravilo ministerstvo kultury a že do roku 2022 vstupuje Národní divadlo znovu se ztrátou skoro 200 milionů korun.

Cituji Jana Buriana: „… ale hlavně jsme měli propad v úrovni dvou set milionů korun, na tržbách, díky tomu uzavření divadel. Ten se nám podařilo vyrovnat ke konci roku díky kompenzacím, které jsme dostali od státu, už podruhé, takže do tohodle roku sice vstupujeme znovu se ztrátou skoro dvou set milionů korun, což jde na vrub samo­zřejmě snížené návštěvnosti, zejména cizinců, ale také dramaticky zvýšeným nákladům, například jenom náklady na energie se meziročně zvýšily z třiceti na osmdesát milionů korun“. 

Burianovi se nic nepodařilo – jen za něj jeho další manko z roku 2021 zamázl ministr kultury. Ani tento "propad v úrovni dvou set milionů korun, podruhé" ani další "ztrátu skoro dvou set milionů korun" počátkem čtvrtého měsíce 2022 potřetí nelze svádět na výpadek tržeb a na zdražení energií. Tyto ztráty jdou na vrub též dvojím nákladům za jeden umělecký výkon, angažování nekvalitních zahraničních hostů opery za náklady 8 a více krát vyšší nákladů na kmenového umělce v nucené nečinnosti (nepřidělují jim úkoly), nerentabilním operním koprodukcím s nevýznamným německým divadlem, dvojím kompletním zkouškovým procesům na jednu premiéru. Shrnuto: též na vrub drancování rozpočtu Národního divadla uměleckým ředitelem Opery ND a Státní opery Per Boye Hansenem ve prospěch úzkého okruhu jeho zahraničních partnerů. Vše pod supervizí generálního ředitele ND. Viz Kam kráčíš, Národní divadlo II.-V.

Byla rozhodnutí ministrů kultury o „kompenzaci ztrát" Národního divadla za roky 2020 a 2021 v souladu se Zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a se Zákonem č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky?

Odpovědnosti za ztrátu či manko 200 milionů Kč v účetním roce 2021 opět Jana Buriana zprostil ministr kultury – na vrub státního rozpočtu a k tíži nás daňových poplatníků. Jan Burian byl opět vyvázán ze své hmotné odpovědnosti za ztrátu „v úrovni dvou set milionů korun“ dřív, než zřizovatel prověřil její důvody.

Generální ředitel ND je však s odzbrojující samozřejmostí přesvědčen, že neponese odpovědnost ani za ztrátu či manko dalších „skoro dvou set milionů korun“, bez nichž Národní divadlo pod jeho vedením vstoupilo do roku 2022. Cituji Jana Buriana: „A budeme teprve jednat s ministerstvem kultury během pololetí – víte, že vláda se bude vracet ke státnímu rozpočtu, jakým způsobem budeme kompenzovat ty problémy, které tady nastávají, taky s tou hospodářskou krizí“. Přidávám: taky s popsaným tunelováním Národního divadla. Viz Kam kráčíš, Národní divadlo II.-V.

Příspěvková organizace zaniká ze zákona, pokud hospodařila ve ztrátě po dva roky za sebou. Právě to se přihodilo Národnímu divadlu pod vedením Jana Buriana minimálně v roce 2020 a 2021, jenže ztráty či manka „kompenzoval“ zřizovatel. Zakryli je ministři kultury dodatečným navýšením státního příspěvku, aniž důvody ztrát nechali přezkoumat. Do roku 2022 má Jan Burian našlápnuto k manku potřetí. 

Porovnejme situaci s Laternou Magikou: zanikla s koncem roku 2009, když její nezaviněná ztráta (vzniklá z nevydařeného zájezdu v roce předchozím) činila ve druhém roce pouhých 9 milionů Kč. Tuto ztrátu žádný ministr „nekompenzoval“, aby udržel Laternu Magiku při životě. Někomu se hodilo nechat ji pohltit Národním divadlem.  

Vážený pane ministře kultury Martine Baxo,

může se veřejnost po Vašem příchodu do úřadu nadít, že více než miliarda Kč státních prostředků, již Vaše ministerstvo poskytuje své příspěvkové organizaci Národní divadlo na péči o národní kulturní dědictví a na rozvoj českého divadelnictví, bude pro změnu vynakládána důvodně, s péčí řádného hospodáře a ve prospěch národního umění? Že po Vašem příchodu do úřadu pro změnu bude ministerstvo kultury u každé stovky milionů chybějící v hospodaření Národního divadla přezkoumávat příčiny ztráty, aby vyloučilo manko z neoprávněného nakládání s veřejnými prostředky?

Byl ministrem kultury, který schválil „kompenzace v úrovni dvou set milionů korun, už podruhé“ za rok 2021 ještě Váš předchůdce Lubomír Zaorálek, jako u roku 2020, nebo jste jím byl tentokrát Vy, vážený pane ministře? Pokud ano, nechal jste před svým rozhodnutím prověřit nakládání s veřejnými prostředky v Národním divadle, definovat příčiny tak vysoké ztráty – "podruhé" – a vyloučit zaviněné manko?

Má se snad veřejnost domnívat, vážený pane ministře, že Jana Buriana – deset let ředitele Národního divadla bez výběrového řízení a bez koncepce – byste chtěl ponechat ve funkci při úbytku diváků od roku 2013 do roku 2019 o 105 tisíc, tj. o 18,5 %, při upadání umělecké kvality představení (netýká se Baletu ND) a při nenaplňování poslání Národního divadla v oboru opery i přesto, že každá vstupenka prodaná do Národního divadla se prodražila státu o 87 % za prvních sedm Burianových let a o 531 % do roku 2020, a přesto, že kvůli zaviněné dvousetmilionové ztrátě měl být Jan Burian odvolán nejpozději po vyhodnocení činnosti a hospodaření za rok 2020, a přesto, že Vaše ministerstvo Národnímu divadlu za rok 2021 “kompenzovalo ztrátu v úrovni dvou set milionů korun, už podruhé“, a přesto, že Národní divadlo pod Burianovým vedením „vstoupilo znovu se ztrátou skoro dvou set milionů korun“ do roku 2022?

Na 1 miliardu 76 milionů Kč příspěvku Národnímu divadlu na provoz v roce 2020, včetně „kompenzovaných ztrát“, jsme se složili my daňoví poplatníci. Nenalézám pochopení pro hrazení žádného manka Jana Buriana z veřejných prostředků. Ani za rok 2020, dosud skrývaného, ale ukázaného výše, ani za rok 2021, čerstvě vyjeveného, které půjde upřesnit po zveřejnění výroční zprávy, ani třetího zvícího opět "skoro dvou set milionů korun", s jejichž ztrátou vstoupilo Národní divadlo do roku 2022.

Státní příspěvek Národnímu divadlu je primárně určen k podpoře národního živého umění. Nakládání s veřejnými prostředky podléhá zvláštním předpisům. Národní divadlo pod vedením Jana Buriana v obojím fatálně selhává. Ministerstvo kultury ČR až dosud fatálně selhávalo v roli zřizovatele Národního divadla.

Zdroje:
Výroční zprávy Národního divadla 2013 až 2020 
Tisková konference Národního divadla k sezóně 2022-2023 dne 5. 4. 2022

Autor: Richard Kolář | pátek 22.4.2022 0:41 | karma článku: 40,69 | přečteno: 1995x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 740x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce

Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?

18.2.2022 v 0:04 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1260x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik