Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce

Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem? 

Nedávná operní premiéra – Mozartova opera Cosi fan tutte 10. 2. 2022 – byla ohlášena jako koprodukce s Národním divadlem v Mannheimu, avšak nedejte na slovíčko. V Německu je toto divadlo řazeno do třetí kategorie tamních divadel: 3. Zemská /Krajská divadla (3. Landesbühnen /Landestheater). I když je to operní dům počtem diváckých míst lehce předstihující Státní operu. Podívejme se na „koprodukci“ s německým Národním divadlem Mannheim blíže.

Na rozdíl od zahraničních sólistů a dirigentů, za pana Hansena přijíždějí zahraniční režiséři se svými týmy do Prahy, aby si na náklady Národního divadla zopakovali projekt, který už prezentovali jinde. Mnohdy vícekrát. Národní divadlo je odměňuje podle evropských standardů za nastudování inscenace coby originálního autorského díla, avšak u Cosi fan tutte jde o nastudování téhož konceptu týmiž tvůrci již počtvrté od roku 2004. Nikde nevzbudil pozornost, Prahu nevyjímaje. Takovou veteš předkládá pan Hansen Praze coby údajnou špičku evropského inscenování opery. Generální ředitel Jan Burian dohlédne, aby to Národní divadlo zahraničním agenturám spřízněným s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla a Státní opery všechno zaplatilo.

Členy zahraničního inscenačního týmu – režisérka, výtvarnice scény a kostýmů, světelný design, k tomu kontroverzní dirigent (již zmíněný Januschke) a sólo propadák Despina – odměnilo Národní divadlo honoráři za nastudování a autorskou licenci ve výši evropských standardů. Plus letenky a hotely. Inscenační tým, zastupovaný stále stejnou německou agenturou, nastuduje tutéž inscenaci pro Mannheim za exkluzívní autorské honoráře popáté (jen dirigent bude snášet zlatá vejce jinde).

Národní divadlo vložilo náklady na výrobu divadelní výpravy (scéna, kostýmy, vlásenky, rekvizity). Koproducent si ji hotovou odveze do Zámeckého divadla ve Schwetzingenu, kde ji v operním provozu zpeněží.

Konečně vložilo Národní divadlo náklady na nastudování inscenace (provoz zkušeben, jevišť, jevištních technologií), včetně mzdových prostředků (na technické složky jevišť jako mistr jeviště, osvětlovači, zvukaři, rekvizitáři a „kulisáci“, na umělecké složky jako jsou orchestr, sbor, kmenoví sólisté, dramaturg, vedoucí hudebního nastudování s korepetitory a asistent dirigenta, a na pomocné umělecké složky jako jsou produkční, inspicie, nápověda, oblékačky, vlásenkářky a maskérky).

Tyto náklady pochopitelně vynaloží Národní divadlo na jedno každé nastudování opery. V případě Cosi fan tutte je však vynaložilo – spolu ještě s horentními autorskými odměnami a s náklady na cesty a pobyt zahraničních hostů – na jevištní škvár. Přesvědčit recenzenty, oslovit publikum a přilákat nové diváky neměl šanci už předem. Nenapomohl uměleckému růstu domácích interpretů ani hudebně (o dirigentovi hanba mluvit) ani herecky (o organizaci aranžovacích zkoušek a jejích následcích hanba mluvit). Nic nevytěžil z pražské mozartovské tradice a nic jí neodevzdal. Nakonec dělá Praze ostudu.

Co vložil do koprodukce Mannheim

Cosi fan tutte po uvedení ve Stavovském divadle bude provozovat Mannheim v červenci 2022 v Zámeckém divadle Schwetzingen. U nás si nechal výpravu vyrobit, nazkoušet (světla, zvuk), prověřit v provozu a zaplatit. Jakým vkladem ze své strany vyvážil koproducent náklady Národního divadla?

Předchozí koprodukcí Národního divadla byla Mozartova opera Don Giovanni (premiéra poprvé 24. 4. 2021, premiéra podruhé 28. 8. 2021 – viz pokračování). Kdo inscenaci hudebně nastudoval? Januschke. Kdo je koproducentem? Mannheim. Není co dodat... Toť další z aspektů globalizovaného modelu agenturní spolupráce na poli opery při vytěžování dotovaných pořadatelů.

Jakých taky jiných než dotovaných?

Vylévat desetimiliony státního příspěvku do Vltavy – přesněji řečeno do kapes napojených zahraničních osob, jak to dělá Národní divadlo pod vedením generálního ředitele Jana Buriana, by si žádný privátní subjekt nikdy nedovolil.

Jde tu pravděpodobně o protiprávní nakládání s majetkem státu. My daňoví poplatníci se na to skládáme.

Quo vadis?

Pokračování

Autor: Richard Kolář | pátek 18.2.2022 0:04 | karma článku: 24,21 | přečteno: 1260x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 741x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik