Potěmkinova vesnice, Burianovo divadlo
Žádná činoherní inscenace, o níž by si diváci vyprávěli se zatajeným dechem. Na trhák nasadil šéf Činohry ND Michal Dočekal pod patronací generálního ředitele ND Jana Buriana "aktem řízení".
Diváky nahradí redukovaná hlediště
Návštěvnost je u divadla sledovaný výkon daný podílem počtu diváků, kteří navštívili představení, a počtem míst v sále. Za Buriana ji pojali v Národním tvořivě. Nová scéna má kapacitu 389 míst; navštíví-li 191 diváků představení Laterny magiky, dosáhne soubor jen 49% návštěvnosti. Pokud 191 diváků navštíví na Nové scéně činoherní představení Kvartýr, Po sametu, Čekání na Godota, Ohrožené druhy, hraje se pro „hlediště bez bočních míst“ o kapacitě 237 sedadel a Činohra ND vykáže návštěvnost 81%. S touto frapantní neoprávněnou výhodou vstoupila návštěvnost Činohry ND do statistik a hodnocení ve výroční zprávě za rok 2013. Michalu Dočekalovi blahopřejeme k pěknému výsledku. Jan Burian veřejnou listinu podepsal.
Redukce na 237 míst je za hranou, redukce na 80 míst nikoli?
Nejlepší návštěvnosti dosahuje Činohra ND na Nové scéně u kusů, pro něž redukovali diváckou kapacitu na pouhých 80 míst, jako Blackbird, Z prachu hvězd, Ohlušující pach bílé; při stejném počtu 80 diváků má Činohra ND návštěvnost 100% a Laterna magika 21%. Uvedené tituly jsou přeneseny z Kolowratu, kde byly pro takové hlediště inscenovány. Co opravňuje Činohru ND pod Dočekalovým vedením, aby se uchylovala k inscenacím klubového typu pro 80 diváků na scéně s kapacitou 389 sedadel?
Zkreslování výkonů příkazem generálního ředitele
Návštěvnost Činohry ND se vyhoupla na 69,97%, avšak klamavý údaj ve výroční zprávě je vylepšen „hledišti bez bočních míst“. Nelze jej porovnat ani s vlastní návštěvností v předchozích letech ani s návštěvností ostatních souborů ND v témže roce ani s návštěvností žádného jiného souboru či divadla v republice, kde ji dosud počítají "postaru", totiž náležitě. Když pozměnění sledovaného výkonu za rok 2013 zůstalo nepovšimnuto, vyhověl Burian Dočekalovi v další manipulaci s návštěvností příkazem generálního ředitele, jímž pro Novou scénu schválil nový ceník „bez bočních míst“. Zatímco všechny tituly Laterny magiky a jeden ze dvou titulů Opery ND jsou na Nové scéně uváděny pro plnou kapacitu 389 míst, ani jedno z představení Činohry ND do února 2015 nenabídli jinak než pro redukované hlediště o 237 sedadlech (pokud nejsou rovnou inscenovány pro 80 diváků). Přidaný nestandardní ceník "bez bočních míst" tak v praxi slouží nedůvodné úpravě sledovaného ukazatele návštěvnosti především u Dočekalovy Činohry ND. Můžeme se těšit, že Opera ND si maličko polepší a Činohra ND vykáže za rok 2014 rekordní návštěvnost.
Optimalizací statistik k vyprázdnění pojmů
Proč odvozovat návštěvnost od návštěv? V Národním divadle už přidělují kapacitu sálu Dočekalově Činohře ND předem tak, aby návštěvnost vyšla dobrá. Pouze na březnovou premiéru Strasti života Národní divadlo prodává 389 sedadel celého hlediště, na reprízy zas už jen 237 sedadel „hlediště bez bočních míst“. Naopak Ohlušující pach bílé na Nové scéně ve "sklepním" aranžmá po 80 divácích vyprodali až do začátku března a kupodivu žádná inscenační překážka nebránila Činohře ND, aby na jedno z vyprodaných představení "zvětšila hlediště". Změnu ceníku u vyprodaného představení 1.12. na "hlediště bez bočních míst" provedli operativně mezi 14. a 21. 11., možná k výročí sametové revoluce; v březnu se vejde diváků zase už jen 80. Jeden titul, dvojí kapacita hlediště jak se kdy právě hodí. V Národním divadle pod Burianovým vedením si z návštěvníků vrásky nedělají.
Co na to Garanční rada Národního divadla?
V pětičlenné Garanční radě Národního divadla pomáhají Janu Burianovi s břemenem řízení čtyři představitelé činohry: Milan Uhde, Jan Hančil, Jiří Šesták a Eva Kejkrtová Měřičková; pátým členem je Stanislav Moša. Generální ředitel ND si je vybral sám - čtyři z nich jej předtím navrhli do čela Národního divadla jako jediného kandidáta. Při garantování kontinuity právního stavu v Národním divadle Garanční rada ND asi nezvládá svou roli úplně dobře. Rád bych se otázal ředitelky činoherního divadla Evy Kejkrtové Měřičkové, která se těší bezúhonné pověsti: Jak se k upravené návštěvnosti Činohry ND za rok 2013 a k příkazu generálního ředitele ND z roku 2014, který umožňuje „optimalizovat“ jeden ze sledovaných výkonů systematicky, staví Garanční rada Národního divadla, jejíž jste členkou? Děláte to u Vás v Dejvickém divadle také tak?
A co na inovativní řízení výkonů v Národním divadle zřizovatel, pane ministře kultury České republiky?
Zdroj:
Výroční zprávy o činnosti a hospodaření Národního divadla od roku 2002 do roku 2013
Oficiální stránky Národního divadla - Nová scéna, prodej vstupenek na jednotlivá představení
Richard Kolář
"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace
Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990
Richard Kolář
Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo
Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení
Richard Kolář
Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko
Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.
Richard Kolář
Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí
Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň
Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce
Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? III. Tunel první: dvojí náklady za jeden umělecký výkon
Kvůli tunelování finančních prostředků Národního divadla evropskou operní mafií nedostávají zaměstnanci od vedení Opery Národního divadla a Státní opery přidělenu práci. Kromě hrstky vyvolených.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? II. Opera v Praze a evropská operní mafie
Ředitel Národního divadla Jan Burian designoval v roce 2018 do čela Opery Národního divadla a Státní opery kontroverzního norského manažera Per Boye Hansena. Jde o rozsáhlejší deal Jana Buriana s vlivovou společností Opera Europa.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem
V Národním divadle (v Praze, v naší Zlaté kapličce) se už opera nehraje. V Národním divadle pod vedením generálního ředitele Jana Buriana „pouštějí operu“ jako u kolotočů.
Richard Kolář
Probudí se ministr kultury?
Věčná Popelka naší politické scény zažila těžké období. Nejprve se rezortem kultury prohnal jako uragán Jiří Besser, vlastními slovy "zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě". Poté co křeslo překotně opustil, završila „rock v kultuře“ Alena Hanáková. Po ranách, jež kultuře uštědřila kuratela Starostů a nezávislých ve službách TOP09, a po epizodě vlády Rusnokovy skýtal nominant KDU-ČSL naději. Mediální vystupování zlatoústého Daniela Hermana nemá chybu, ale řízení rezortu kultury místy neblaze připomíná působení jeho proslulejší předchůdkyně.
Richard Kolář
Seškrábou zlato ze Zlaté kapličky
Partička činoherních patricijů si rozdělila vliv nad akademií múzických umění v hlavním městě a nad asociací profesionálních divadel v zemi hladce, ale postihl je syndrom rybářovy ženy. Jednomu se zachtělo hned rektorátu, další toužil po Národním divadle. Jiný by rád ministrem, z nouze by vzal i ministra divadelnictví. Ještě že další požívá vlivu, jako by jím byl. Chutě spolu do díla. Moto: „Mou ambicí jako ministra kultury je seškrábat zlato ze Zlaté kapličky.“ Milan Uhde, 1990.
Richard Kolář
Politici ruší soubor opery Národního divadla? Déjà vu
Cituji z archívního dokumentu (v původním pravopisu): „Dne 24. května 1990 jsem byl v dopoledních hodinách pozván k řediteli ND Žídkovi. Přítomni byli Žantovský mluvčí prezidenta, poradce prezidenta Oslzlý, náměstek min. kultury Dr. Daněk a vedoucí provozu ND ing. Gregorini. Na této schůzce nám pan Žantovský oznámil, že se oba operní soubory slučují v jeden soubor a jeho domácí scéna bude ve Smetanově divadle. Žídek se zeptal jestli to máme brát jako nařízení. Pan Žantovský řekl že ano. ...“ (Pozn.: Daněk byl ředitelem odboru MK ČR, Gregorini byl provozním ředitelem ND.) Idea vstoupí do historie pod nálepkou „Národní divadlo jako garáž“.
Richard Kolář
Přišli jste loni o dotace? Hlaste se o náhradu škody!
Na 55 milionů korun vyčíslilo ministerstvo financí dosavadní náklady na zhůvěřilou takzvanou transformaci Národního divadla, kterou prolobbovala část činohereckých kruhů (Mr. Harsh & His Boys). Senátu PČR ministr financí sdělil, že „tyto výdaje /54 794 tis. Kč/ byly realizovány v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury, což bylo kompenzováno snížením výdajů do jiných oblastí", jinými slovy: Ministerstvo kultury loni utratilo za nesmyslné sloučení SOP s Národním divadlem nejméně padesát pět milónů NA ÚKOR JINÝCH OBLASTÍ KULTURY.
Richard Kolář
Provolání operních umělců
Zpravodajské jedničce na českém internetu portálu iDNES.cz jaksi uniklo, že bylo zveřejněno včera 7.5.2013 Provolání operních umělců k situaci kolem Národního divadla, ačkoli je sama redakce obdržela na čtyřech e-mailových adresách. Aby nebyli čtenáři iDNES ochuzeni o zprávu, aby nebyli redaktoři iDNES nařčeni z napomáhání cenzuře a vůbec aby právu na svobodný přístup k informacím bylo učiněno zadost, využívám svého prostoru zde.
Richard Kolář
Národní divadlo jako garáž
Národní divadlo - pozlacený zájezdní dům kultury. Bez vlastních souborů. Rámec, v němž si se Stavovským divadlem, mozart nemozart, dělá činohra ND co chce. Polovina opery ND ať jde na dlažbu. Toť pouze část obsahu Návrhu transformace Národního divadla z pera týmu expertů, jejž podstrčili ke schválení naší paní starostenské ministryni kultury. To kvůli němu zhruba dvě třetiny umělců Národního divadla stojí už měsíce ve stávkové pohotovosti.
Richard Kolář
Činoherec Burian likviduje operu v Praze
Příchod Mesiáše udělaly z nástupu Jana Buriana do čela Národního divadla (od 1.8.2013) hluboká krize ND, dlouhé otálení ministryně kultury, omezený počet vhodných adeptů (mezi něž Burian jistě patřil), počet Burianových titulů a funkcí, zastiňující jak někdejší členství v KSČ tak současnou rozpornou pověst, a marketingový aktivismus Návrhu transformace Národního divadla, jímž jej spříznění experti do pozice jediného kandidáta pěkně zabalili. Byl jmenován bez výběrového řízení a jako první v novodobé historii Národního divadla bez vlastní koncepce (srovnej třeba s dvoukolovým výběrovým řízením na obsazení postu ředitele Moravské galerie Brno).
Richard Kolář
Je to tady: Privatizace Národního divadla vstoupila do druhé etapy
Milovníkům Thálie spadl kámen ze srdce, když minulou středu naše paní ministryně kultury jmenovala do čela Národního divadla Jana Buriana, dlouholetého ředitele divadla J. K. Tyla v Plzni. Kdo se přestal chvět o osud Zlaté kapličky a šel si s úlevou po svých, však neučinil dobře. Zatímco klasický podvod prodeje Karlštejna za První republiky se odehrál v tajnosti, moderní privatizace po česku probíhají, jak už víme, v záři televizních kamer. Oč jde? O nic jiného než o příští osud historických budov Národního divadla, Státní opery a Stavovského divadla, dalších nemovitostí svěřených do správy Národnímu od roku 1948 a státních prostředků, které stát do toho molochu každým rokem pumpuje. A proč se o jejich osud bát?
Richard Kolář
Snahy o privatizaci Národního divadla neutuchají
Nabobtnalé Národní divadlo v Praze dnes, po pohlcení Státní opery Praha, představuje 5 divadelních scén, 13 stovek zaměstnanců (víc než Auto Škoda závod Vrchlabí), 1 miliardu rozpočtu, 3⁄4 miliardy státního příspěvku... slavnou historii českého a německého divadelnictví, mozartovskou tradici... Tohle všechno že by někdo chtěl privatizovat? Všechno ne, jen to nejvýnosnější: tradici Mozarta s jeho vztahem ke Praze a místo, kde o ni pečovat – Stavovské divadlo.
Richard Kolář
Kdo řídí resort kultury
Tak nám vláda zase nepadla. Někomu však spadl kámen ze srdce, že mu nezruší ministerstvo kultury. Vhodná chvíle na malý kvíz: Kdo řídí resort kultury? .a) Alena Hanáková, ministryně kultury (STAN)b) František Mikeš, první náměstek ministryně (ODS)c) Radek Zdráhal, náměstek ministryně /pro živé umění/ (STAN)d) Stanislav Polčák, advokát a poslanec PČR (STAN)
Richard Kolář
Na ministerstvo kultury nám nesahejte!
Skromný, ale od posledních voleb pěkně našlápnutý ústřední orgán státní správy, kde je rozpracováno tolik slibných (privatizačních) projektů, by teď bylo fakt škoda rušit.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 35
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2225x