Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přišli jste loni o dotace? Hlaste se o náhradu škody!

Na 55 milionů korun vyčíslilo ministerstvo financí dosavadní náklady na zhůvěřilou takzvanou transformaci Národního divadla, kterou prolobbovala část činohereckých kruhů (Mr. Harsh & His Boys). Senátu PČR ministr financí sdělil, že „tyto výdaje /54 794 tis. Kč/ byly realizovány v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury, což bylo kompenzováno snížením výdajů do jiných oblastí", jinými slovy: Ministerstvo kultury loni utratilo za nesmyslné sloučení SOP s Národním divadlem nejméně padesát pět milónů NA ÚKOR JINÝCH OBLASTÍ KULTURY.

Členové takzvaného expertního týmu, jmenovaného naší paní ministryní „kde se vzali tu se vzali“, nalezli jen jediného kandidáta na funkci ředitele Národního divadla; vybírali asi nejkrásnějšího, když nemusel předložit žádnou koncepci. Pro ředitele nepožadují mnoho: jen pětiletou záruku neodvolatelnosti a pětiletý kontrakt na financování jeho organizace. Pro sebe samotné požadují jen členství v Garanční radě ND, budoucím divadelním superorgánu, který si vymysleli, aby pomohli sobě a prý ministerstvu kultury. Pro Národní divadlo požadují jen zrušení půl opery, prázdnou historickou budovu, Stavovské divadlo i s Mozartem činohře, změnu právní subjektivity - „přímé zásahy do řízení divadla ze strany státních orgánů musejí být zcela vyloučeny“, náš expertní tým metamorfovaný do garanční rady odteď zastane vše (sám se stane státním orgánem?), a čtyřnásobek státního příspěvku. Viz Návrh transformace Národního divadla, dokument MK ČR schválený ministryní kultury bez oponentního řízení.

Mám jiný návrh: Přežranému Otesánkovi Národnímu divadlu krizového manažera a klistýr; po svižné rekonvalescenci souborům do čela čerstvé umělecké osobnosti. Původcům probíhající takzvané transformace Národního divadla škodu k náhradě.

Neziskové organizace v kultuře, příjemci státních dotací na živé umění, divadla, festivaly a další pořadatelé, vydavatelé kulturních časopisů, spolky, iniciativy, zájmové kroužky, všichni, komu tažení transformátorů Národního divadla proti opeře zkrátilo loni šanci na dotace o více než 55 milionů, ať se s žádostí o náhradu obracejí na pachatele takzvané transformace Národního divadla.

Hned čtyři z představitelů zájmové skupiny, která se přes dvě desetiletí domáhá zrušení poloviny opery Národního divadla, prázdné historické budovy, odevzdání Stavovského divadla i s Mozartem činohře a jejíž snažení nás loni stálo všechny už přes 55 milionů, jsou spolu k nalezení na AMU: rektor Jan Hančil, šéf katedry činoherního divadla DAMU Jan Burian, Bohumil Nekolný, ten jejž přibrali aby zakryli činoherní stopu Václav Riedelbauch. Další nebo tytéž do svého vedení vyzdvihla paradoxně Asociace profesionálních divadel, z nichž mnohým reálně už hrozí, že zajdou na úbytě i bez čtyřnásobku Národnímu divadlu, iniciátorka kampaně „Pomozte svému divadlu“: předseda APD Jan Burian, členové výboru Jiří Šesták, Stanislav Moša. Nejctihodnější z transformátorů trůní v Radě České televize: Milan Uhde. „Nové Národní divadlo" s uvedenými parametry prosazoval od roku 1990, kdy byl ministrem kultury. Zpátky je jeho VIZE, která zůstala v paměti pod nálepkou „Národní divadlo jako garáž“

P.S. Adresu paní Aleny Hanákové ve Vizovicích neznám, ale do Nostitzova paláce nepište. Dlouho už tam tu dobrou ženu ukrývat před veřejností nemohou.

Psáno pro Literarky.cz

Autor: Richard Kolář | pondělí 13.5.2013 0:05 | karma článku: 20,71 | přečteno: 701x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 739x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik