Provolání operních umělců
Provolání opery
My, bývalí a nedávní sólisté opery, hudebníci operních orchestrů, zpěváci operních sborů, pracovníci dalších profesí, milovníci opery
prohlašujeme,
že nechceme přihlížet pokračující devastaci naší kultury. Podporujeme stávkovou pohotovost, do níž vstoupili operní umělci Národního divadla. Chápeme, že je k tomu vede dobrá víra a odhodlání bránit Národní divadlo a jeho operu před nekompetentními zásahy.
Ani my nechceme, aby se Národní divadlo stalo prázdným domem bez souboru. Na zájezdní kulturní dům se naši předkové neskládali. Chceme, aby Národní divadlo zůstalo přirozeným prostorem pro rozvíjení naší národní operní, činoherní a baletní tradice.
Nesouhlasíme, že by světově unikátní mozartovská operní tradice měla živořit pod kuratelou šéfa činohry. Chceme, aby ji rozvíjel soubor opery Národního divadla u vědomí jejího světového významu tak, aby přinášela prospěch ne podnikatelským lobby, které se náhle dobraly ocenění značky "Mozart", ale aby z ní měla prospěch celá česká kultura.
Chceme, aby operu vedly mimořádné umělecké osobnosti, nikoli diletanti. Chceme, aby česká opera dostala příležitost vydat ze sebe to nejlepší a mohla denně přesvědčovat, že naše operní a nejen operní umění se dokáže měřit se světem i bez násobného zvyšování nákladů.
Odmítáme čtyřnásobné zvýšení státního příspěvku pro Národní divadlo na úkor dalších divadel, na úkor ostatního živého umění u nás.
Nechceme, aby se Národní divadlo stalo elitářským domem kultury pro horních pár tisíc. Chceme, aby Národní divadlo zůstalo zachováno jako živoucí divadlo pro všechny, jak stojí psáno na portálu: Národ sobě.
Proto odmítáme Návrh transformace Národního divadla, který zveřejnilo MK ČR 30.1.2013. Odmítáme Jana Buriana v čele Národního divadla, protože za více než dva měsíce od svého jmenování nepředstavil ani svou koncepci opery v Národním divadle ani jedinou operní osobnost, která by byla ochotna s ním spolupracovat. Dopustil jmenování operního laika do čela opery ND a projevil nepochopení pro potřeby řízení opery v Národním divadle. Neposkytuje tak sebemenší záruku, že Národní divadlo pod jeho vedením ukončí krizi opery. Žádáme ministryni kultury, aby přehodnotila svůj postoj k Návrhu transformace Národního divadla, který přijala bez oponentního řízení, i ke jmenování Jana Buriana, jejž jmenovala do čela Národního divadla, aniž předložil jakoukoli vlastní koncepci jeho řízení.
Nechceme Národní divadlo jako dvoumiliardový tunel. Chceme Národní divadlo jako nejvyšší stupínek našeho divadelnictví.
V Praze dne 15.4.2013
Signatáři – umělci opery:
Alfréd Hampel, sólista
Věra Heroldová, sólistka
Lidmila Charvátová, členka sboru
Dalibor Jedlička, sólista, šéf opery ND 1989-91
Josef Krčmář, hráč orchestru
František Kučaba, hráč orchestru
Josef Kuchinka, dirigent
Eduard Linhart, hráč orchestru
Libuše Márová, sólistka
Bohuslav Maršík, sólista
Růžena Maršíková, členka sboru
Jaroslav Mičaník, hráč orchestru
Jana Molhancová, členka sboru
Jiří Najbrt, hráč orchestru
Tomáš Netopil, dirigent, šéfdirigent opery ND 2010-12
Richard Novák, sólista
Karel Petr, sólista
Milan Pulkrábek, člen sboru
Elen Radičeva, členka sboru
Jaroslav Rozmajzl, hráč orchestru
Pavel Sládek, hráč orchestru
Libuše Smrčková, členka sboru
Jiřina Sonntágová, členka sboru
Dagmar Sovíčková, členka sboru
Zita Stehlíková, členka sboru
Otta Šlapák, hráč orchestru
Naďa Šormová, sólistka
Daniela Šounová-Brouková, sólistka
Jan Štych, dirigent
Brigita Šulcová, sólistka
Jan Švanda, člen sboru
Josef Tomeš, hráč orchestru
Václav Věžník, režisér
Jan Vondrák, hráč orchestru
Jan Zbavitel, dirigent
Josef Zettl, hráč orchestru
Jaroslav Zvěřina, člen sboru
Signatáři – jiné profese:
Prof. Jana Andělová, pedagog AMU
JUDr. Pavel Dosoudil, podnikatel
Ing. Světla Dosoudilová, finanční poradce
Prof. MUDr. Rastislav Druga, DrSc., lékař
MUDr. Klára Drugová, lékařka
Ing. Dagmar Hrnčířová, ředitelka nadace
Vojtěch Jonáš, student
Mgr. Richard Kolář, nezávislý operní manažer
Zuzana Kuchinková, asistentka
Prof. Stanislav Nešpůrek, DrSc., fyzik
Jindřiška Radechovská, úřednice
Doc. Miloš Schnierer, pedagog JAMU
Mariana Švorcová, asistentka
Výběr signatářů – umělců opery:
Dirigenti: Josef Kuchinka, Tomáš Netopil, Jan Štych, Jan Zbavitel
Pěvci: Alfréd Hampel, Věra Heroldová, Dalibor Jedlička, Libuše Márová, Bohuslav Maršík, Richard Novák, Karel Petr, Naďa Šormová, Daniela Šounová-Brouková, Brigita Šulcová
Režisér: Václav Věžník
Kdo se ztotožňuje s Provoláním a chce připojit svůj podpis elektronicky, může tak učinit na stránce http://www.upzcr.cz/provolani/
Richard Kolář
"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace
Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990
Richard Kolář
Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo
Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení
Richard Kolář
Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko
Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.
Richard Kolář
Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí
Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň
Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce
Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? III. Tunel první: dvojí náklady za jeden umělecký výkon
Kvůli tunelování finančních prostředků Národního divadla evropskou operní mafií nedostávají zaměstnanci od vedení Opery Národního divadla a Státní opery přidělenu práci. Kromě hrstky vyvolených.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? II. Opera v Praze a evropská operní mafie
Ředitel Národního divadla Jan Burian designoval v roce 2018 do čela Opery Národního divadla a Státní opery kontroverzního norského manažera Per Boye Hansena. Jde o rozsáhlejší deal Jana Buriana s vlivovou společností Opera Europa.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? I. Dvě vraždy, a do evropské operní ligy s tlampačem
V Národním divadle (v Praze, v naší Zlaté kapličce) se už opera nehraje. V Národním divadle pod vedením generálního ředitele Jana Buriana „pouštějí operu“ jako u kolotočů.
Richard Kolář
Potěmkinova vesnice, Burianovo divadlo
Činohra Národního divadla zvyšuje návštěvnost. Ze tří kmenových souborů Národního divadla – opery, činohry a baletu – ji má dlouhodobě nejnižší. Za dvanáct let, po které ji vede Michal Dočekal, přišla o téměř 13 procent publika (o 12,79%), o téměř 24 tisíce diváků ročně (například v roce 2013 měla o 23.628 diváků méně oproti roku 2002). Nevytrhly to ani superdrahé režie Roberta Wilsona; za náklady jedné každé by jiný činoherní soubor žil rok. Jan Burian nastoupil do čela Národního divadla v roce 2013. Zatímco návštěvnost souborů Opery podle očekávání klesla, souboru Činohry ND nenadále stoupla, až předstihla operu. Jakými uměleckými počiny?
Richard Kolář
Probudí se ministr kultury?
Věčná Popelka naší politické scény zažila těžké období. Nejprve se rezortem kultury prohnal jako uragán Jiří Besser, vlastními slovy "zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě". Poté co křeslo překotně opustil, završila „rock v kultuře“ Alena Hanáková. Po ranách, jež kultuře uštědřila kuratela Starostů a nezávislých ve službách TOP09, a po epizodě vlády Rusnokovy skýtal nominant KDU-ČSL naději. Mediální vystupování zlatoústého Daniela Hermana nemá chybu, ale řízení rezortu kultury místy neblaze připomíná působení jeho proslulejší předchůdkyně.
Richard Kolář
Seškrábou zlato ze Zlaté kapličky
Partička činoherních patricijů si rozdělila vliv nad akademií múzických umění v hlavním městě a nad asociací profesionálních divadel v zemi hladce, ale postihl je syndrom rybářovy ženy. Jednomu se zachtělo hned rektorátu, další toužil po Národním divadle. Jiný by rád ministrem, z nouze by vzal i ministra divadelnictví. Ještě že další požívá vlivu, jako by jím byl. Chutě spolu do díla. Moto: „Mou ambicí jako ministra kultury je seškrábat zlato ze Zlaté kapličky.“ Milan Uhde, 1990.
Richard Kolář
Politici ruší soubor opery Národního divadla? Déjà vu
Cituji z archívního dokumentu (v původním pravopisu): „Dne 24. května 1990 jsem byl v dopoledních hodinách pozván k řediteli ND Žídkovi. Přítomni byli Žantovský mluvčí prezidenta, poradce prezidenta Oslzlý, náměstek min. kultury Dr. Daněk a vedoucí provozu ND ing. Gregorini. Na této schůzce nám pan Žantovský oznámil, že se oba operní soubory slučují v jeden soubor a jeho domácí scéna bude ve Smetanově divadle. Žídek se zeptal jestli to máme brát jako nařízení. Pan Žantovský řekl že ano. ...“ (Pozn.: Daněk byl ředitelem odboru MK ČR, Gregorini byl provozním ředitelem ND.) Idea vstoupí do historie pod nálepkou „Národní divadlo jako garáž“.
Richard Kolář
Přišli jste loni o dotace? Hlaste se o náhradu škody!
Na 55 milionů korun vyčíslilo ministerstvo financí dosavadní náklady na zhůvěřilou takzvanou transformaci Národního divadla, kterou prolobbovala část činohereckých kruhů (Mr. Harsh & His Boys). Senátu PČR ministr financí sdělil, že „tyto výdaje /54 794 tis. Kč/ byly realizovány v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury, což bylo kompenzováno snížením výdajů do jiných oblastí", jinými slovy: Ministerstvo kultury loni utratilo za nesmyslné sloučení SOP s Národním divadlem nejméně padesát pět milónů NA ÚKOR JINÝCH OBLASTÍ KULTURY.
Richard Kolář
Národní divadlo jako garáž
Národní divadlo - pozlacený zájezdní dům kultury. Bez vlastních souborů. Rámec, v němž si se Stavovským divadlem, mozart nemozart, dělá činohra ND co chce. Polovina opery ND ať jde na dlažbu. Toť pouze část obsahu Návrhu transformace Národního divadla z pera týmu expertů, jejž podstrčili ke schválení naší paní starostenské ministryni kultury. To kvůli němu zhruba dvě třetiny umělců Národního divadla stojí už měsíce ve stávkové pohotovosti.
Richard Kolář
Činoherec Burian likviduje operu v Praze
Příchod Mesiáše udělaly z nástupu Jana Buriana do čela Národního divadla (od 1.8.2013) hluboká krize ND, dlouhé otálení ministryně kultury, omezený počet vhodných adeptů (mezi něž Burian jistě patřil), počet Burianových titulů a funkcí, zastiňující jak někdejší členství v KSČ tak současnou rozpornou pověst, a marketingový aktivismus Návrhu transformace Národního divadla, jímž jej spříznění experti do pozice jediného kandidáta pěkně zabalili. Byl jmenován bez výběrového řízení a jako první v novodobé historii Národního divadla bez vlastní koncepce (srovnej třeba s dvoukolovým výběrovým řízením na obsazení postu ředitele Moravské galerie Brno).
Richard Kolář
Je to tady: Privatizace Národního divadla vstoupila do druhé etapy
Milovníkům Thálie spadl kámen ze srdce, když minulou středu naše paní ministryně kultury jmenovala do čela Národního divadla Jana Buriana, dlouholetého ředitele divadla J. K. Tyla v Plzni. Kdo se přestal chvět o osud Zlaté kapličky a šel si s úlevou po svých, však neučinil dobře. Zatímco klasický podvod prodeje Karlštejna za První republiky se odehrál v tajnosti, moderní privatizace po česku probíhají, jak už víme, v záři televizních kamer. Oč jde? O nic jiného než o příští osud historických budov Národního divadla, Státní opery a Stavovského divadla, dalších nemovitostí svěřených do správy Národnímu od roku 1948 a státních prostředků, které stát do toho molochu každým rokem pumpuje. A proč se o jejich osud bát?
Richard Kolář
Snahy o privatizaci Národního divadla neutuchají
Nabobtnalé Národní divadlo v Praze dnes, po pohlcení Státní opery Praha, představuje 5 divadelních scén, 13 stovek zaměstnanců (víc než Auto Škoda závod Vrchlabí), 1 miliardu rozpočtu, 3⁄4 miliardy státního příspěvku... slavnou historii českého a německého divadelnictví, mozartovskou tradici... Tohle všechno že by někdo chtěl privatizovat? Všechno ne, jen to nejvýnosnější: tradici Mozarta s jeho vztahem ke Praze a místo, kde o ni pečovat – Stavovské divadlo.
Richard Kolář
Kdo řídí resort kultury
Tak nám vláda zase nepadla. Někomu však spadl kámen ze srdce, že mu nezruší ministerstvo kultury. Vhodná chvíle na malý kvíz: Kdo řídí resort kultury? .a) Alena Hanáková, ministryně kultury (STAN)b) František Mikeš, první náměstek ministryně (ODS)c) Radek Zdráhal, náměstek ministryně /pro živé umění/ (STAN)d) Stanislav Polčák, advokát a poslanec PČR (STAN)
Richard Kolář
Na ministerstvo kultury nám nesahejte!
Skromný, ale od posledních voleb pěkně našlápnutý ústřední orgán státní správy, kde je rozpracováno tolik slibných (privatizačních) projektů, by teď bylo fakt škoda rušit.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 35
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2225x