Je to tady: Privatizace Národního divadla vstoupila do druhé etapy
Nevidoucí družinářku z Vizovic nechali její vodiči vypustit do světa spolu s Burianovým jmenováním „koncepci“ Národního divadla, jež je protizákonná a protinárodní, protože navrhovaná opatření umožňují potichu zprivatizovat to všechno, co se dnes skrývá pod pojmem Národní divadlo, během několika let. „Koncepce“ je též protidivadelní, protože cílovou představou o "naší Zlaté kapličce" není živoucí divadlo, nýbrž prázdná schrána - z Národního divadla se má stát pozlacenej kultůrák sloužící mj. cituji "k prezentování dalších českých divadel" a "k pravidelnému hostování významných zahraničních baletních, činoherních a operních souborů".
Opera Národního divadla, která 130 let tvořila jeho součást, bude vyhoštěna do Státní opery. Že za formulací "sloučení dvou orchestrů a dvou sborů opery" se skrývá význam "propuštění od 100 do 180 umělců na dlažbu", je maličkost. Když se kácí les, létají třísky. Koneckonců byť jsou platy umělců u nás hanebně nízké, Národní tím ušetří až 130 mil. ročně, a jelikož náklady na vyhozené nebožáky se přesunou z kapitoly MK do kapitoly MPSV, jde vlastně o docela elegantní řešení. Pro někoho.
Zajímavější je, že cílové formě Národního nebude ani se 130 miliony uškudlenými za propuštěné umělce dnešní půlmiliarda korun státního příspěvku stačit. Vrcholem transformační blouznivosti je, když si malují čtyřnásobek a tvrdí, že přiměřené "finanční zajištění by mělo být ... řešeno na základě alespoň pětiletého kontraktu" (mýlím se, že na pětiletky se u nás přestalo plánovat?). Projednat financování transformovaného Národního divadla s ministerstvem financí se nikdo neobtěžoval, ale možná, že když se trochu ubere důchodcům, kýžených vystoupení zahraničních uměleckých elit za peníze daňových poplatníků se v pozlaceném domě kultůry s nápisem Národ sobě přecejen dočkáme.
Mozartovskou tradici nepovažují transformátoři Národního divadla za hodnou zvláštního zřetele, anebo mlčením odvádějí pozornost od skutečnosti, že Jednu Operu ND k jejímu pěstování nepovolali. Koho povolají?
Konečně Národní divadlo jako akciová společnost: požadavek, že „přímé zásahy do řízení divadla ze strany státních orgánů musejí být zcela vyloučeny“ postupně až „změnou právní subjektivity na instituci jiného typu umožňující samostatnou existenci divadla“, by odpovídal charakteru instituce založené na soukromém vlastnictví, ale je v přímém rozporu s posláním Národního divadla jako veřejné kulturní instituce, jejímž prostřednictvím stát pečuje o národní kulturní památky a spravuje své nemovitosti a do níž každoročně vkládá příspěvek na provoz.
Existence Národního divadla nemůže a nesmí být samostatná. Národní kulturní památky v podobě historických divadelních budov, další státní majetek i nakládání se státními prostředky na jejich provoz naopak musí být ochráněny, bezpodmínečně a důsledně. A v divadle má hrát divadelní soubor. Tvrdím já.
"Ministři i zákonodárci si musejí vybrat, zda si v ní (naší první scéně) přejí mít těleso schopné špičkových výkonů, a v tom případě mu poskytnout novou legislativní základnu a podstatně zvýšenou finanční podporu, anebo zda se spokojí s jeho provinční kvalitou odpovídající dosavadnímu nuznému hospodaření." I kdyby se Národní mělo stát akciovou společností. Tvrdí transformátoři.
Ostatní divadla ať třeba chcípnou.
Kdo nevěří, ať si přečte Návrh transformace Národního divadla, který MK ČR vyvěsilo u příležitosti jmenování Jana Buriana na svých webových stránkách.
Těžko soudit, zda tu jde o cílevědomou snahu umožnit komusi privatizaci Národního divadla, jeho historických budov a majetku v jeho správě, resp. umožnit soukromým subjektům, aby parazitovaly na státních prostředcích plynoucích do ND, nebo zda to autorům ministerské koncepce "jenom tak ujelo". Dopustit byť i jen možnost privatizace Národního divadla je však nepřijatelné.
Poznámka finančněobjemová:
Za půl miliardy korun státního příspěvku se u nás dá pořídit např. roční obsluha politických stran nebo roční provoz Národního divadla před transformací. Za 2 miliardy korun státního příspěvku se u nás dá pořídít např. roční obsluha všech církví nebo roční provoz Národního divadla po transformaci.
Poznámka provozněumělecká:
Pro budoucí soubor „Jedné Opery působící v budově Státní opera“ vycházejí transformátorům shodné provozní parametry s tím souborem, který působil ve Státní opeře Praha do 31.12.2011 a který MK ČR zahubilo jejím připojením k ND od 1.1.2012. OBNOVÍ SE TOTÉŽ... pod jinou hlavičkou. Jen budova Národního bude prázdná, opery zbavená, a ve Staváku by Mozarta mohla hrát třeba Pražská komorní filharmonie.
Viz též
O privatizaci kultury v Evropě a u nás aneb Kam Tě vedou, Národní divadlo? 4
Richard Kolář
"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace
Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990
Richard Kolář
Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo
Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení
Richard Kolář
Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko
Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.
Richard Kolář
Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí
Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň
Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
- Počet článků 35
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2225x