Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřený dopis Karlu Schwarzenbergovi

Vážený pane předsedo, Vaše Knížecí Jasnosti, vážený občane Schwarzenbergu, obracím se na Vás jako na politika, který přes více než roční angažmá ve vrcholné politice - na rozdíl od jiných - ještě neztratil důvěru veřejnosti. Patřím k těm, kdo mají pro Vaši veřejnou činnost plné pochopení. Ačkoli jsem zatím nedošel tak ctihodného věku jako Vy, už se sám těším na to, jak se za svůj důstojně naplněný život také já odměním nějakou sobě milou hračkou (byť v mém případě to politická strana nebude). Mám vřelé porozumění i pro to, že mezi “těmi paky" nabývá občas potřeba "vypnout" životní naléhavosti.

Jistě jste si však vědom, vážený pane Schwarzenbergu, že založením politické strany jste si nejen splnil svůj sen, ale také jste na sebe vzal společenskou odpovědnost. Nikdo se nedomnívá, že za úspěch v parlamentních volbách Vaše strana vděčí velmi schopnému leč recyklovanému místopředsedovi bratru Kalouskovi, který vedle své přesvědčivosti vložil do strany TOP09 také své stigma nevysvětleného bytu, zastřeleného švagra, nefunkčních padáků a obřího ekotendru, na němž má záhadně zájem on sám. Nikoli, bylo to Vaše charisma a Vaše důvěryhodnost, jste to Vy osobně, vážený pane Schwarzenbergu, kdo takové množství lidí přesvědčil, aby dali hlas nové straně. Všem těm, kdo uvěřili Vaší důvěryhodnosti a zvolili Vás a Vaši stranu TOP09 do Parlamentu České republiky, jste povinován politickou odpovědností.

Narodil jsem se v padesátých letech. Tam, kde jsme žili, začali stavět sídliště pro několik tisíc pracovníků a předsedou národního výboru učinili z místních největšího moulu, ježto měl legitimaci KSČ. Když mi minula Kristova léta, prodělala naše společnost změnu, do níž jsme vložili své naděje. Věřil jsem, že obraz neschopných stranických papalášů ovládajících společnost zůstane zapadající vzpomínkou. Vstoupili jsme do jednadvacátého století a pohlédněte se mnou na tu naši vládu: osoba nezpůsobilá se stala ministrem kultury jen proto, že má legitimaci TOP09. A další osoba nezpůsobilá se stala jeho náměstkem, protože ji doporučil předseda STAN. I pro některé další členy vlády by hodnocení "neodborník" bylo eufemismem, ba lichotkou, nyní bych však rád napřel Vaši pozornost k osobě ministra kultury, který byl do vlády nominován Vaší stranou TOP09.

Vaše strana TOP09, vážený pane předsedo Schwarzenbergu, se osobou MUDr. Jiřího Bessera ve funkci ministra kultury - ruku v ruce s MgA. Radkem Zdráhalem za STAN ve funkci náměstka ministra kultury pro živé umění - dopouští devastace odvětví, které jí bylo svěřeno do péče.

Dovolte mi pár příkladů:

Jiří Besser s Radkem Zdráhalem zmanipulovali výběr šéfdirigenta České filharmonie. Sami vybrali v září 2010 šéfdirigenta, ačkoli jej měl měl vybírat ředitel ČF; nový ředitel ČF byl však vybrán až poté v říjnu. Kulturní veřejnost v širokém souhlasu uvítala, že v čele České filharmonie má stanout nejvýznamnější vyslanec naší živé kultury v zahraničí Jiří Bělohlávek. Byl však instalován mimo platný statut České filharmonie a právní důsledky se projeví po jeho nástupu.

Nejen vlastence potěšilo, že Jiří Bělohlávek dal přednost České filharmonii před nespecifikovanými zahraničními nabídkami - Mistr však těžko mohl tušit, že tuzemskou nabídku mu předkládají dva šantalové. Možná mohl být obezřetnější, jestliže Jiří Besser a Radek Zdráhal byli s to slíbit mu hladce návdavkem ještě i Stavovské divadlo a "jeho" Pražskou komorní filharmonii v ní... Co řídí, Radek Zdráhal netuší - poslední půlrok strávil vyptáváním, jak operní orchestr funguje; za Pražskou komorní filharmonii ve Stavovském divadle však v zákulisí lobbuje neochvějně. Osobu, která slepého vodí a neopustí na krok, jmenoval svou poradkyní rychleji, než ji z dozorčí rady PKF stihli vymazat. Musela být zrušena Státní opera Praha, aby Jiří Besser dokázal splnit svůj slib z 21. září 2010, že "dohlédne, aby se podmínky smlouvy dodržely k Bělohlávkově spokojenosti"?

Radek Zdráhal v lednu 2011 oznámil, že v Praze není místo pro dvě operní scény. Důvody však náměstek ministra kultury ani ministr sám hodnověrně vysvětlit nedokázali, analýzy nedoložili. Od utajované rádoby koncepce opery v Praze, kterou MK ČR vyvěsilo na své oficiální webové stránky teprve po jejím divokém zveřejnění, se Jiří Besser posléze distancoval, ale jinou nepředložil. V červenci 2011 přišel Jiří Besser s tvrzením, že Státní operu připojením k ND vlastně zachraňuje, protože jinak by ze zákona zanikla pro schodek hospodaření v druhém po sobě jdoucím roce. Je to účelová lež, stejně jako ministrovo opakované tvrzení, že Národní divadlo nemá finanční potíže. Zveřejnění zprávy MK ČR o kontrole, jež v červnu 2010 shledala v ND nedostatek 110 milionů Kč, se Jiří Besser přes opakované výzvy vyhýbá. Poslední dva roky neskončilo ND v červených číslech jen proto, že je mu zřizovatelem (pod Besserovým vedením opět) tolerováno porušování rozpočtových pravidel - mj. provozní čerpání rezervního fondu, který je na krytí ztrát. A to muselo Národní divadlo pro finanční kolaps loni zrušit dvě operní premiéry, jednu operní premiéru provedlo jen koncertně a balet ND místo ohlášených amerických choreografií uvedl choreografie svého šéfa. V uplynulé sezóně 2010-2011 tak ND neuvedlo v premiéře ani jediný český operní titul a tuto sezónu již podruhé za sebou nebylo schopno vydat hrací plán na celou sezónu: vydává jej po měsících v pětiměsíčním předstihu. Horší by snad už bylo jen kdyby Národní přestalo hrát... Proč krizi Národního zakrývají, místo aby ji řešili?

Jiří Besser s Radkem Zdráhalem slučují dvě příspěvkové organizace ministerstva kultury, dvě největší divadla v zemi o tisícovce pracovníků a miliardě rozpočtu, aniž je předtím podrobili řádným auditům. Ministr kultury nebyl schopen předložit analýzy zdůvodňující jeho záměr ani dodatečně tři čtvrtě roku poté, co jej zveřejnil. Ministr kultury rozhodl v červenci 2011 o sloučení, aniž předložil koncepci příštího uspořádání Národního divadla v Praze a rozvahu, co ty změny budou stát. Nepředložil ji dodnes. Svou nekompetentnost předvádí na tiskových konferencích, kde množstvím bezobsažných slov zakrývá prázdnotu. Bublina praskla: nejen že není člověkem znalým problematiky rezortu kultury; Jiří Besser není ani tím schopným manažerem, jak jste slibovali. Dotvrdil to rozhodnutím, že ministerstvo kultury bude pro své podřízené příspěvkové organizace centrálně nakupovat kancelářské a toaletní potřeby, čímž vyvolal spontánní odpor vedoucích příspěvkových organizací a vysloužil straně TOP09 veřejný posměch.

Ministr kultury má hájit kulturní zájmy veřejnosti. Jiří Besser však zvrátil řádné rozhodnutí orgánů státní správy ve prospěch investora, když umožnil bourání domu na Václavském náměstí. Jiří Besser hájil zájmy investora proti zájmům kultury, když umožnil bourání gotických sklepů na Národní třídě. Vychází vstříc lobbistům, místo aby ve svém úřadu hájil zájmy veřejnosti. Tak se nechová ministr kultury, nýbrž barbar. Jiří Besser se úřadu ministra kultury zpronevěřuje.

Jiří Besser v prosinci 2010 oznámil, že se s ředitelem Státní opery Praha (dirigentem) dohodl na odchodu, protože budova SOP se počínaje létem 2011 musí zavřít za účelem rekonstrukce, neboť je v havarijním stavu. Opět účelová lež, stejně jako sdělení, že do SOP nebylo investováno 30 let: ještě v roce 2002 proběhla rekonstrukce za dvě stovky milionů Kč. Havarijní výměr nebyl vydán do dnešního dne, zato rekonstrukce v plánu zůstává: má být zahájena pro změnu v létě 2012 (skutečný manažer by však býval věděl, že zahájit rekonstrukci kulturní památky za půl roku od nápadu je nesmysl a oznámením o uzavření budovy by se neblamoval). Stojí za takzvanou "transformací Státní opery Praha a Národního divadla" posedlost ministra kultury Jiřího Bessera investičními akcemi financovanými z kapitoly kultury?

Balet Národního divadla se po anexi Státní opery Praha přestěhuje ze svého současného zázemí do budovy SOP a ministr kultury může Anenský areál ze správy ND přepustit ministrovi financí k prodeji. Dopředu ten záměr nikdo ani nenaznačil, ale když už to prasklo, Jiří Besser jej bohorovně potvrdil. Dokonce už ví, kolik ten prodej vynese; musel už tedy jednat s kupcem. Jaký však má být cílový stav takzvané transformace Národního divadla, Jiří Besser neví. Nebo ví, ale nehodlá to veřejnosti sdělit; ani kdo je šťastný kupec bez soutěže, kolik to vynese komu a co komu ještě slíbil.

Rovněž v utajení vybíralo ministerstvo kultury pozemek vhodný pro vybudování nového centrálního výrobního, servisního a zkušebního zázemí Národního divadla - další báječný investiční záměr ministra kultury Jiřího Bessera v době, kdy se veřejné rozpočty hroutí. Slouží mu však za záminku k odůvodnění prodeje ještě i dílen ND na Flóře a skladů ND u Apolináře. Je zjevné, že tři nemovitosti na tak lukrativních místech soukromý investor “zhodnotí lépe” než Národní divadlo svým zázemím; právě tak ovšem by soukromý investor “zhodnotil lépe” i Stavovské divadlo a Státní operu. Je to však v zájmu české kultury? Musela Státní opera Praha padnout a sloučit se s Národním divadlem kvůli chorobnému zaujetí ministra kultury Jiřího Bessera - berounského podnikatele v realitách - pro nemovitosti a pozemky, které jsou od roku 1948 ve správě Národního divadla, potažmo Státní opery Praha?

Za nemovitosti Národního divadla, které hodlají vyplenit, jim vytipovali náhradou pozemky u Mělníka. Jiří Besser s Radkem Zdráhalem zaměstnávají za peníze daňových poplatníků aparát ministerstva kultury představou, jak divadelní výpravy, vyrobené v nově vybudovaném centrálním zázemí ND, budou dopravovat do Národního divadla v kontejnerech lodní dopravou po Vltavě. I tu bude provozovat ministerstvo kultury? Nebo si pánové založí po vyhnání z ministerstva plavební eseróčko? Že pro zkušební zázemí Národního divadla je Mělník poněkud daleko, koho by na ministerstvu kultury zajímalo. Nové výrobní, servisní a zkušební centrum není ještě ani na papíře, ale ministr kultury již investoval do rekonstrukce technologických tunelů ND. Proč od jara neprojedeme kolem Národního po nábřeží? Dva tunely ze tří se spojují, aby jeden velký umožnil průchod kontejneru s výpravami od Vltavy do podzemí Národního. Opravdu nemá česká vláda nic naléhavějšího k financování, vážený pane Schwarzenbergu?

A co Státní opera na vršku? Nechá k ní ministr za TOP09 z kapitoly kultury vybudovat pro transport divadelních výprav od Mělníka vodní kanál s řadou zdymadel, nebo to nakonec už nebude třeba, ánžto ministr financí za TOP09 budovu někomu z těch, co spolu chodí hrát golf (z těch, co pro ně penzijní reforma bude výhodná), poskytne na kasino?

Dovolím si vážnou otázku, vážený pane předsedo Schwarzenbergu: plní ministr kultury Jiří Besser úkoly stranické kulturní politiky TOP09, nebo se straně TOP09 "utrh' ze řetězu"?

Nejen že Jiří Besser, fanoušek skupiny Kabát, o kultuře nic neví a ještě se tím chvástá. Nejen že jeho rozhodnutí vzbuzují podezření z napojení na lobbistické skupiny, nejen že jeho kroky ve vztahu k majetku ve správě Národního divadla mohou mít souvislost trestně právní. V oficiálním výročním zhodnocení "Ministerstvo kultury - ro(c)k v kultuře" o sobě prohlásil: "Jsem zástupce české vlády v kultuře, nikoliv kultury v české vládě." Bravo, jak případné. Straně TOP09 tím odkryl netušený potenciál - stranické řízení státu jako vývozní artikl. Bezpochyby v zemích jako Kuba nebo Venezuela by Jiří Besser učinil dojem muže na svém místě a uplatnil by se jako ministr čehokoli. Ve vládě demokratické země však osoba jeho postojů a jeho kvalifikace nemá co pohledávat. Působení Jiřího Bessera jako ministra kultury ve vládě České republiky je škodlivé a nepřijatelné.

Vyzývám Vás, vážený pane předsedo Schwarzenbergu, aby Vaše strana TOP09 odvolala Jiřího Bessera z vlády České republiky nebo jej přiměla k rezignaci z úřadu ministra kultury.

Zasaďte se prosím, vážený pane Schwarzenbergu, aby tuto zemi už neřídili papaláši nebo mafiáni, ale odborníci a mravně čistí lidé. Obávám se, že je nejvyšší čas.

S hlubokou úctou

Váš

Richard Kolář
nezávislý operní manažer
v roce 2010 volič TOP09

Autor: Richard Kolář | čtvrtek 6.10.2011 1:56 | karma článku: 42,49 | přečteno: 10594x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 741x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

Necítí bolest a nekomunikuje. Matyas trpí vzácným syndromem, rodina shání pomoc

28. dubna 2024  18:24

Zpomalený vývoj, neschopnost ovládat tělo, záchvaty vzteku či snížený práh bolesti. Tak vypadá...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik