Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"Kauza opera" aneb Komu slouží ministr kultury?

Původní text vyšel v Lidových novinách 7.3.2011, http://www.lidovky.cz/komu-slouzi-ministr-kultury-dix-/ln_noviny.asp?c=A110307_000051_ln_noviny_sko&klic=241668&mes=110307_0; doplněno a aktualizováno 22.3.2011

Pan ministr kultury Jiří Besser vyhlásil 20.12.2010 cíl - rekonstrukci Státní opery Praha - dříve než byl seznámen se stavem budovy a aniž by do té chvíle ministerstvo tak závažnou aktivitu připravovalo. Jeho náměstek Radek Zdráhal a tiskový mluvčí Stanislav Brunclík prohlašovali, že "sídlo opery je v zoufalém až havarijním stavu, opravy se budou týkat technického zázemí i vybavení pro diváky. Poslední rekonstrukce se uskutečnila před téměř čtyřiceti lety… Rekonstrukce technického zázemí není možné reálně provést za provozu opery." 1 Pravdou však je, že rekonstrukce SOP v rozsahu cca 200 milionů Kč probíhala za provozu do roku 2002. Komise k posouzení technického stavu budovy, kterou MK vyslalo až tři týdny po vydání tiskové zprávy, havarijní stav neshledala a havarijní výměr nebyl vydán dodnes. Chování úředníků tak hraničí se šířením poplašné zprávy…

Věřit však lze výroku ministra Bessera: "I v ekonomicky složité době si jako reprezentanti státu uvědomujeme, že peníze do kultury představují investici. V prvé řadě dá stát vydělat firmám a lidem, kteří se na rekonstrukci budou podílet. Navíc jde o peníze, které se dlouhodobě několikanásobně vrátí." 2

Pan ministr kultury Jiří Besser vyhlásil 14.1.2011 cíl - fúzi oper - dříve, než mu byly předloženy rozbory výkonů souborů a budov, kterých by se měla fúze dotýkat. Dobrý manažer by nejprve zadal audity dotčených příspěvkových organizací, nechal by vypracovat varianty řešení, veřejně je porovnat, a pak teprve by schválením vybrané koncepce rozhodl.

Pan Besser se však zhlédl ve stylu svého předchůdce v jedné ze stran, jimiž prošel, Zdeňka Nejedlého. Sám ví nejlépe, co je pro operu dobré, i bez rozborů, bez auditů, bez variant a bez koncepce. Národu to již oznámil: „Ministerstvo vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor.“ 3 Ať to stojí co to stojí. Teď už jen k dobrému manažerskému rozhodnutí někde sehnat nějaké pokud možno také dobré zdůvodnění...

Ministr Besser a jeho náměstek Zdráhal se odvolávali na práci "uznávaného teatrologa"  Josefa Hermana 4 . Ačkoli z ní hojně citovali, usilovně ji tajili. Na webu ministerstva se objevila teprve v den následující poté, co web Opera Plus poskytl veřejnosti autorský výtah získaný divokou cestou 5  6. Kromě sloučení operních a baletních souborů do jednoho (bez ekonomických rozborů Herman „spočítal úsporu" 154 umělců 5), kromě vytvoření jednoho megaorchestru a megasboru a kromě domácí tradici cizího sdružení samostatných budov a samostatných souborů pod společné řízení („holding“) Herman doporučuje vyvést Stavovské divadlo ze svazku Národního divadla pod hl. m. Prahu... 4 5  7 Média s gustem vylíčila, jak se pan Besser tváří v tvář členům činohry Národního divadla 1.2.2011 od jediného ministerského materiálu distancoval 8 . Náměstek Zdráhal však neváhal výroky svého ministra po týdnu dementovat řka "to není pravda". 9 Na slovo našich ministerských úředníků tedy moc nedejte, činoherci naši milí.

„Ministerstvo chce, aby vznikla organizace s kvalitním operním, baletním a činoherním souborem, která efektivně vynakládá svěřené prostředky.“ 3 Přesto mají pánové Besser a Zdráhal k ekonomickým aspektům reformy našich dvou největších divadel, kterou tak překotně vyhlásili, vztah poněkud bizarní. Po vynuceném zveřejnění Hermanovy práce se vymlouvali, že si ji zadal ministr předchozí. Jaksi zapomněli, že "Součástí původního zadání byla podrobnější ekonomická analýza možné proměny stávajících operních institucí, ředitel Národního divadla Praha Ondřej Černý však po dohodě s náměstkem MKČR Radkem Zdráhalem neposkytl požadované informace s tím, že konkrétní ekonomickou analýzu zadá MKČR dalším autorům." 10 Nadto ještě 17.2.2011 pravil ředitel Národního divadla na adresu svého domácího úkolu Operační plán majetkového spojení SOP a ND k 1.1.2012: "To, co tam není, a není to záměrně, je ekonomický plán tohoto spojení." 11  Sic.

Ututlání výsledků ministerské kontroly, která v Národním skončila v červnu 2010, neboli tajení bankrotu Národního divadla druhý rok za sebou 11a už zřejmě považují úředníci ministerstva kultury za normální. „V místy bouřlivé debatě musel Zdráhal vysvětlovat, že rekonstrukce historické budovy opery není jenom záminkou, jak se zbavit jejího souboru. Stejně tak odmítl náznaky, že ředitel Černý přijal práci v komisi výměnou za uhrazení schodku 110 milionů korun v hospodaření ND, které odhalil červnový audit." 12  "Rozhodně ani ministr ani já tímto způsobem s nikým nekupčíme, neobchodujeme, nedorovnáváme nějaký schodek ND, už vůbec ne v řádech desítek či stovek milionů Kč. Deficit, schodek, ke kterému došlo, byl vyrovnán z fondů ND, se kterými ND hospodaří." sdělil Zdráhal.“ 22  Nesdělil však, že sám ředitel ND Černý připustil výši schodku ne menší než 50 až 60 milionů. Asi pan Zdráhal neví, že použití rezervního fondu, jehož rozpuštěním byl schodek ND z větší části kryt, je přípustné pouze ke krytí ztrát. Také asi neví, že je-li příspěvková organizace ve ztrátě, je zřizovatel povinen zjistit, zda v ní nedošlo k porušování povinností při správě cizího majetku; jinak se takového porušování může dopouštět sám. Proč ministerstvo kultury tají výsledek loňské kontroly v Národním? Nedoupouští se ministerstvo kultury porušování povinností při správě cizího majetku?

Jestli něco zpochybňuje kompetentnost lidí na ministerstvu, je to jejich jednání. Kritiku náměstka Zdráhala 13 odmítl pan Besser slovy: "Například u České filharmonie jsme jasně prokázali, že lze věci transformovat, že lze příspěvkové organizace ministerstva kultury systematicky spravovat a napravit jejich jak ekonomické, tak umělecké konání." 14 Cynická samochvála: vybrali šéfdirigenta, ačkoli jej měl vybírat ředitel. „S Bělohlávkem se Besser poprvé setkal 21. září, kdy mu dirigent předal "manuál" svých požadavků a přání. Ministr prohlásil, že dohlédne, aby se podmínky smlouvy dodržely k Bělohlávkově spokojenosti.“ 15  Ředitel ČF však byl vybrán až 15. října... 16 “Ministr kultury Jiří Besser před podpisem smlouvy uvedl, že převzal závazek za MK a současnou vládu pro vytvoření podmínek pro ČF. Kontrakt Bělohlávek nejprve podepsal s ministrem,… 15  Mluvčí ministerstva už dříve řekl, že až se vyřeší personální obsazení v ČF, vyčlení ministerstvo "tolik peněz, kolik bude potřeba".“ 17 Jak bude orchestr financován a v čem spočívá jeho reforma se však máme dozvědět až v květnu... 18 Tak ne, až v červnu. 19 Hlavně aby to té doby stihli zahájit tu svou rekonstrukci Státní opery...

Pokud jde o "komisi k reformě opery" 20, odborníka v ní není: náměstka Zdráhala zaň považovat nelze, další tři (vyšší úředníci MK) se za ně nevydávají. Odbornicí na řízení divadel není ani její jediný externí člen, Daniela Gadasová. Proč ji tam tedy vytáhli? Už 17.1.2011 hlásal náměstek Zdráhal ústy své hlásné trouby Věry Drápelové v mfDNES, že „v těchto dnech už vzniká tým v čele s manažerkou Danielou Gadasovou, která bude koordinovat postupy souvisící s navrženou reformou“. 21 Na setkání se zaměstnanci SOP a ND 1.2.2011 se Zdráhal vyhnul kritice Gadasové pro nekompetentnost v čele týmu novým sdělením: „Paní Gadasová je mojí poradkyní.“ 22 Tak v čele tedy není. Podle poslední, třetí, tentokrát už oficiální zprávy MK ČR z 8.2.2011 je Gadasová „koordinátor projektu a poradkyně náměstka Zdráhala“. 20 Čím je tak nepostradatelná, ačkoli není komeptentní? Asi tím, že je členkou dozorčí rady Bělohlávkovy Pražské komorní filharmonie. 23 Tak prý není, z webu PKF ji smazali 24; prý podala 21.1.2011 rezignační dopis. Ale nakonec přecejen asi je: u anglické verze ji smazat zapomněli a podle aktuálního elektronického výpisu z obchodního rejstříku je Daniela Gadasová právoplatnou členkou dozorčí rady PKF stále. 25 

Cui bono, pane ministře?

Pan Besser se zavázal k veřejné službě. Stěží však lze mít pochopení pro kroky, které činí veřejnosti za zády. Když ne veřejnosti, komu tedy ministr kultury slouží?

Richard Kolář

Poznámky:

 1   ČTK 20.12.2010 http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/sef-statni-opery-praha-oliver-dohnanyi-rezignoval/572355&id_seznam=873

 2  MK ČR 20.12.2010 http://www.mkcr.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/statni-operu-praha-ceka-kompletni-rekonstrukce--oliver-dohnanyi-po-dohode-rezignoval-78812/tmplid-228

http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/10202?docid=132054

 3   ČTK 14.1.2011 http://www.ceskenoviny.cz/tisk_clanku_view.php?id=581891&BACK=/domov/zpravy/ministerstvo-kultury-v-praze-neni-prostor-pro-dve-operni-sceny/581891&id_seznam=

 4   MK ČR 26.1.2011 http://www.mkcr.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vznika-pracovni-skupina-ministerstva-kultury-pro-koncepci-statni-opery-praha--prvni-diskuse-se-povedou-nad-praci-teatrologa-josefa-hermana-80175/tmplid-228,

    Herman, Koncepční model operního divadla v Praze, 4.10.2010 – ke stažení

 5  Herman, Transformace pražské opery (autorský výtah), 25.1.2011 http://www.operaplus.cz/2011/01/transformace-prazske-opery.html

 6    Kolář, Transformace pražské opery podle Hermana aneb Račte privatizovat Stavovské divadlo, pane ministře?, 25.1.2011 http://www.operaplus.cz/2011/01/transformace-prazske-opery-podle.html

  7   Machalická, Havlíková, Kdo uloupne drahokam, Lidové noviny 31.1.2011 http://www.lidovky.cz/kdo-uloupne-drahokam-0ra-/ln_noviny.asp?c=A110131_000032_ln_noviny_sko&klic=241082&mes=110131_0

  8   Někteří herci se obávají nových vizí ministerstva kultury spojit Státní operu Praha s Národním divadlem, ČRo 1.2.2011, Radiožurnál 8:50 Ranní interview – audio, http://www.rozhlas.cz/iradio/archiv?p_dat_from=1.2.2011&p_gt=1&p_po=-1&p_kat=-1&p_st=-1&dni=1&p_sort=A

  9    Stavovské divadlo jako ministerský dárek Bělohlávkovi?, ČT24 10.2.2011,
Události 19:22 - http://www.ct24.cz/kultura/divadlo/115111-stavovske-divadlo-jako-ministersky-darek-belohlavkovi/

Události 23:22 - http://www.ct24.cz/kultura/divadlo/115111-stavovske-divadlo-jako-ministersky-darek-belohlavkovi/video/1/
Události a komentáře 22:10 – celé - http://www.ct24.cz/vysilani/2011/02/10/1096898594-211411000370210-22:10-udalosti-komentare/1/
Události a komentáře – jen příslušná část - http://www.ct24.cz/kultura/115111-stavovske-divadlo-jako-ministersky-darek-belohlavkovi/video/2/

 10   Herman, Koncepční model operního divadla v Praze, 4.10.2010, str. 3, pozn. 5 – ke stažení viz  4  

 11   Havlíková, Vedení ND promluvilo k transformaci opery v Praze, 17.2.2011, http://www.operaplus.cz/2011/02/vedeni-nd-promluvilo-k-transformaci.html

 11a   Výroční zpráva o činnosti a hospodaření ND v roce 2009, http://www.narodni-divadlo.cz/archive/xa123488asf64t1dbc7d371bb0488f99.pdf

 12   Jireš, Komise k nové koncepci opery a divadla má vzniknout do pondělí, ČTK 2.2.2011, http://www.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=23088

 13   Otevřený dopis ministru kultury ČR, MUDr. Jiřímu Besserovi, kolektiv zaměstnanců SOP 28.2.2011, http://kultura.idnes.cz/dokument-otevreny-dopis-ministru-kultury-jirimu-besserovi-prg-/divadlo.aspx?c=A110301_124801_divadlo_jaz

 14   Státní opera protestuje. Podle Bessera předčasně, ČT24 28.2.2011, http://www.ct24.cz/kultura/116750-statni-opera-protestuje-podle-bessera-predcasne/

 15    ČTK 22.12.2010, http://www.ceskenoviny.cz/tema/zpravy/sefdirigentem-ceske-filharmonie-bude-jiri-belohlavek/573071&id_seznam=12120

 16   ČTK 15.10.2010, http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ceska-filharmonie-ma-noveho-sefa-ministerstvo-taji-koho/542627

 17   Šéfdirigentem České filharmonie se stane Bělohlávek, aktuálně.cz 22.12.2010,  http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=686443  

 18  Vetešková, Česká filharmonie připravuje reformu, hráči budou placeni motivačně, Český rozhlas 22.2.2011, http://www.rozhlas.cz/zpravy/spolecnost/_zprava/854524

 19  Říha, David Mareček: Filharmonie peníze operním orchestrům nevezme, Právo 2.3.2011, http://www.novinky.cz/kultura/226607-david-marecek-filharmonie-penize-opernim-orchestrum-nevezme.html

 20  MK ČR 8.2.2011, http://www.mkcr.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pracovni-skupina-ministerstva-kultury-a-prizvani-odbornici-jiz-projednavaji-moznosti-dalsiho-smerovani-statni-opery-praha-81663/tmplid-228

  21  Drápelová, Radek Zdráhal: Konkurzy rozhodnou, kdo patří do nového souboru, mfDnes 17.1.2011

  22  Havlíková, Náměstek ministra kultury ve Státní opeře, OperaPlus 2.2.2011, http://www.operaplus.cz/2011/02/namestek-ministra-kultury-ve-statni.html

  23  Pražská komorní filharmonie, Správní a dozorčí orgány Pražské komorní filharmonie, o.p.s., česká verze, archiv Google 16.1.2011, …

  24  Pražská komorní filharmonie, Správní a dozorčí orgány Pražské komorní filharmonie, o.p.s., česká verze, http://www.praguephilharmonia.cz/dozorci-organy.html

  25  Pražská komorní filharmonie, Správní a dozorčí orgány Pražské komorní filharmonie, o.p.s., anglická verze, http://www.praguephilharmonia.cz/dozorci-organy.html

      Elektronický výpis z Obchodního rejstříku na www.justice.cz platný ke 4.3.2011, http://www.justice.cz/xqw/xervlet/insl/index?sysinf.@typ=or&sysinf.@typ=or&sysinf.@strana=searchResults&hledani.@typ=osoba&hledani.podminka.prijmeni=Gadasov%e1&hledani.podminka.jmeno=Daniela

 

Autor: Richard Kolář | úterý 22.3.2011 22:23 | karma článku: 16,38 | přečteno: 1645x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 739x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2718x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1995x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik